Annonce


Går, lunter og løber langsomt
gaa-lunt-loeb.jpg
Der indlægges forhindringer på Vestvolden, når Gå Lunt Løb træner i terrænet. Foto: Privat
Forhindringer på volden: Hos foreningen Gå-lunt-løb dyrkes motion i langsomt tempo i naturrige omgivelser, men der er også et hold til dem, der løber stærkt.

Det går langsomt i løbeklubben Gå-lunt-løb, og det er faktisk meningen.
”Det er en sund måde at træne på, der er ikke så stor skadesrisiko ved at løbe langsomt, men du får stadig motionen,” fortæller medstifter og kasserer i Gå-lunt-løb foreningen, Vivian Olesen.

Løber i snakke-tempo
Det er ikke kun for at undgå skader eller for hyggens skyld, at der løbes langsomt hos Gå-lunt-løb, det er også for at træne udholdenhedssystemet.
”Det har stor værdi for os at løbe i snakke-tempo. Derfor løber vi i snakke-tempo mandag og torsdag. Det gør vi for at træne udholdenhed, og så får vi pulsen lidt mere op onsdag og lørdag,” lyder det fra Vivian, der fortæller om fordelene ved længere løb i langsomt tempo.
”Man træner udholdenhedssystemet, når man løber langsomt, og blodmængden bliver forøget, så dine mitokondrier bliver bedre til at omdanne sukker og fedt til energi. Det er desværre meget overset, at man kan optimere sit system ved at løbe langsomt, men man skal også løbe en time, før det virkelig batter,” siger Vivian Olesen.

Annonce

En anderledes løbeklub
Løbeklubben er på mange måder anderledes end en traditionel løbeklub, foruden at løbe langsomt, tages den omkringliggende natur i brug. Det vil sige, at når man løber forbi en bænk, bruges den gerne til at lave øvelser på.
”Vi løber rigtig meget på Vestvolden, og bruger det vi møder på vores vej,” siger Vivian Olesen. Hun fortæller, at man godt kan lave tekniktræning op ad en lygtepæl.
”Der er fine små stier i voldanlægget, hvor vi laver mange intervaller og bruger træstammer undervejs. Vi laver en slags forhindringsbane, hvor man også lige får benene eller armene op,” lyder det fra Vivian, som fortæller at der er fundet inspiration i crossfit.
I og med at løbetræningen ikke er tempobaseret, deles holdene heller ikke efter hvilken minuttid man kan løbe.
”Vi deler ikke op i tempo, vi deler op efter, hvor øvede folk er. Vi har altid et begynderhold, et vedligehold, og et hold for dem der sætter sig nogle mål. For det tredje hold er træningen en smule mere traditionel end på de to første.”

Startede som et projekt
I 2012 startede DGI og Kræftens Bekæmpelse et projekt for at få fat i motionsuvante danskere, men da projektet sluttede, var der flere af deltagerne som ønskede at føre det videre.
”Vi var 20 stykker, som gerne ville fortsætte med et hold i Rødovre. De sagde, at vi måtte lave en forening, og det gjorde vi så. Vi er 115 medlemmer i dag,” lyder den flotte medlemsfremgang.

kommentarer

Top