Annonce


Færre klager over SKATs afgørelser
WEB_skat_ny-borgerservice1_.jpg
Der er kommet færre klager til Københavns Vestegns Skatteankenævn i 2011. Foto: Arkiv
skat Der er kommet færre klager til Københavns Vestegns Skatteankenævn i 2011 i forhold til 2010. Samtidig får færre klagere fuldt medhold i deres anker.

I 2011 klagede 69 borgere over SKATs afgørelser. Det er 19 færre end i 2010, hvor skattenævnet i alt afgjorde 88 sager på Vestegnen.
Om det skyldes bedre sagsbehandling i SKAT, eller måske snarere det modsatte, at borgerne ikke har så meget at klage over, er noget Skattenævnets formand, Helge Møller fra Rødovre, nu overvejer.
“Vi kan konstatere et fald i antallet af sager, og måske det, at SKAT har fokus på forretningsdrivende, så der ikke bliver lignet ordentligt for private borgere. I hvert fald kan vi se, at indtægterne er faldet markant, og derfor kommer der nok også færre klager,” vurderer Helge Møller, der kalder det helt exceptionelt, at SKAT ikke kontrollerer lønmodtageres selvangivelser, men kun laver såkaldte spottjeks.

Nyt fokus.
“Til gengæld kan vi se, også på klagerne, at man er meget opmærksomme på forretningsdrivende. De klager eksempelvis over afgørelser om, at der er rod i regnskaberne, fordi private indkøb er blandet sammen med virksomhedens,” oplyser Helge Møller. Det faldende antal klager er måske samtidig årsag til, at antallet af klagere, der har fået fuldt medhold af ankenævnet, er faldet fra 26 procent til 19 procent.
I alt fik 13 procent delvist medhold i deres     klage, mod 11 procent i 2010. Det betyder samtidig, at ankenævnet stadfæstede 66 procent af SKATs afgørelser i 2011 mod 57 procent i 2010.
“Kun i én enkelt sag har ankenævnet skærpet afgørelsen i forhold til det, SKAT var kommet frem til,” understreger Helge Møller.

Annonce

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top