Annonce


Fra køtid til kvalitetstid
WEB_erik-nielsen_01_02112_B.jpg
Enhedslistens Peter Mikkelsen kan ikke forstå, hvorfor Erik Nielsen skulle være imod en trængselsafgift, når hans meninger ifølge den lokale folketingskandidat minder meget om Liste Øs oplæg på Christiansborg. Foto: Brian Poulsen
betalingsring Den er blevet kaldt for regeringens helt store tabersag, og det har ikke været populært at udtale sig positivt om den. Alligevel er Enhedslisten i Rødovre varme tilhængere af en betalingsring rundt om København.

“En betalingsring rundt om København skal forvandle absurd køtid til kvalitetstid på arbejdet og med familien.” Det mener Enehdslistens Folketings,- og kommunalbestyrelseskandidat i Rødovre, Peter Mikkelsen.
Han går varmt ind for at begrænse biltrafikken til og fra København og i selve København, men kun, hvis de penge, der kommer ind på trængselsrin-gen bruges til at udbygge den kollektive trafik. Dermed adskiller han sig ikke væsentligt fra borgmester Erik Nielsen (A), som er blevet gjort til talsmand for omegnskommunerne. 
“Det er lidt pudsigt, at borgmester Erik Nielsen bliver udskreget som modstander af trængselsringen, når de ønsker borgmesteren har, stort set er identiske med, hvad Enhedslistens forhandlingsgruppe fremfører på Christiansborg. Set med min optik er trængselsringen en win, win, win-situation, hvor vi får færre biler, større fremkommelighed og en bedre kollektiv trafik,” siger Peter Mikkelsen.
Absurd ventetid. Han forklarer, at vejtrafikken er steget med 20 procent i København gennem de sidste 10 år. Samtidig er priserne på klippekort og billetter steget dobbelt så meget som andre varer de seneste år.
“Derfor er der behov for at gøre noget ved trængslen i København, samtidig med at vi øger fremkommeligheden. En trængselsring kan begrænse biltrafikken i København, samtidig med at den kollektive trafik udbygges. Køtid kan blive til kvalitetstid, der kan bruges på arbejde, familie og fritid, fordi færre biler vil øge fremkommeligheden for flere busser – ikke bare i København, men også i omegnskommunerne. Det er absurd, at folk sidder i kø og venter på at komme til og fra arbejde, fordi den kollektive trafik aldrig har haft den fokus, som den fortjener, siger Peter Mikkelsen, og tilføjer:
“Trængselsringen skal følge Københavns kommunegrænse. Beregnin-ger viser, at det vil øge trafikken udenfor København en smule, men beregningerne er foretaget uden hensyn til, at den kollektive trafik bliver udbygget ligeså snart beslutningen om trængselsringen er taget, så pendlerne vænner sig til den kollektive transport når trængselsringen indføres. Der skal etableres busser, der kører fra det storkøbenhavnske område ind i København, så det bliver let, hurtigt og attraktivt at vælge det kollektive frem for sin egen bil.
Det er nogenlunde det samme, som Erik Nielsen har udtalt til flere medier i ugevis.
Dethar desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Erik Nielsen om hvorvidt han er på vej ind i landspolitik for Enhedslisten, men vi tør godt afvise det for ham.

5 kommentarer om “Fra køtid til kvalitetstid”

  1. Jeppe Frederiksen siger:

    Jeg gad nok vide, hvilken fjern planet Peter Mikkelsen befinder sig på, når han udtaler, at betalingsmuren vil omdanne køtid til kvalitetstid.
    Jeg bor i Islev og arbejder på Christianshavn. Det tager mig knap 40 minutter at køre mellem hjem og arbejde i myldretiden. Den samme strækning vil i heldigste fald kræve ca. 1 time med offentlig transport – når tog og bus ikke passer sammen, tager det naturligvis længere tid. Jeg skal således dagligt anvende 50 % ekstra tid. Det er efter min opfattelse ikke kvalitetstid men derimod spildtid. På årsbasis svarer det til en mandmåned spildtid. Jeg kommer til at vurdere, om jeg vil spilde så meget tid væk fra min familie eller betale de 11.000 kr. om året. Svaret er jo relativt enkelt, og de 11.000 er bare at betragte som en skjult skattebetaling.

  2. Peter Mikkelsen siger:

    Kære Jeppe
    Jeg forstår din frustration over tingenes aktuelle tilstand, men ideen med trængselsringen er netop at flytte trafikken fra biler med 1 passager over i den kollektive trafik med mange passagerer.
    Det vil give mere plads til den kollektive trafik, der vil komme hurtigere frem.
    Samtidig er det tanken, at den kollektive trafik skal udbygges og gøres billigere, så den bliver til et reelt alternativ.
    Bedste hilsner
    Peter Mikkelsen,
    Jorden, Europa, Danmark, Rødovre, Islev

  3. Emil siger:

    Kære Jeppe. Nu kender jeg ikke noget til dit erhverv eller løn. Men lad mig antage at du tjener 180 kr i timen og ikke har et maksimalt antal timer du kan arbejde. Jeg tillader mig ligeledes at antage at du med betalingsringes indførsel sparer 10 minutter hver vej på arbejde.
    Det er 2 x 1/6 timeløn = 60 kr.
    Betalingsringen forventes at koste ca. 20 kr. pr. passering.
    dermed har vi et regnestykke 60 – 2×20 = 20
    Man skal så medregne at du også skal betale skat af din indkomst, men jævnfør regerings planer om at flytte skatten fra arbejde til bolig, kan man ikke forudsige den eksakte besparrelse/marginalomkostning for dit vedkommende.
    Dog udlede at der vil være en samfundsmæssig fortjeneste ved indførelse af en betalingsring.

  4. Jeppe Frederiksen siger:

    Kære Emil,
    Smuk illusion du prøver at bygge op. Desværre holder din præmis ikke i forhold til mig. Jeg bliver eksempelvis ikke lønmæssigt kompenseret for 20 min. ekstra arbejde, ligesom jeg betaler skat af mine indtægter. Den anførte besparelse af transporttid synes endog meget optimistisk.
    Vi kan blive enige om, at jeg årligt kommer til at betale 11.000 netto kroner for at passere betalingsmuren.

  5. Claus Gisselmann Olsen siger:

    Da det er de færreste der vil opleve en tidsbesparelse på 10 minutter. Men nærmere 1-2 minutter pr. dag… 3 minutter hvis man bor i Hillerød… Så er det nogle ret dýre minutter… Og så er det måske mere sandsynligt at der vil komme en øget transport tid… En familie der skal aflevere 2 børn i daginstitutioner, købe ind og foretage diverse ærinder… I kommunalbestyrelsen skal vi nu behandle en sag vedr. trafiktælling der viser at trafikken på Roskildevej og Jyllingevej er faldet igennem de sidste 3 år med mere end 3%… Dette lagt sammen med det faktum at København er en stor byggeplads. Viser at betalingsringen er meningsløs

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top