Annonce


Motion på SU
webmotion2.jpg
Selvom man ikke har råd til et årskort til træningscenteret, kan man godt holde sig i form som studerende Foto: Julie Vejlø
HJEMMETRÆNING Man behøver ikke flere timer i døgnet for at kunne finde overskud til en sundere og slankere livsstil.

 Af Henrik Wiggers og Kevin Persson

Du er en studerende, der knokler i skolen, på arbejdet, og samtidig kæmper du for at holde på dine venner. Men under disse forhold er muligheden for motion begrænset. Fysioterapeut og personlige træner, Claus Seneca Nielsen, giver her gode råd til, hvordan man kan holde formen ved lige og samtidig flette det ind i en travl hverdag som studerende.
“Det er små ændringer i hverdagen, som kan være med til at give et sundere liv. Fx kan din holdning være med til at øge fedtforbrændingen, da du vænner dine muskler til at skulle være aktive for at holde sig oppe,” siger Claus Seneca Nielsen.

Annonce

Lektier og venner
Men det er ikke altid nemt, når det eneste man sveder over i hverdagen, er alle de lektier man mangler at lave. Vi har talt med 3 studerende fra Rødovre Gymnasium omkring deres motionsvaner, samt om hvordan de vil finde tid til at motionere mere mellem deres tidskrævende uddannelse og aktiviteter. Julie 2.g siger:
“Jeg ville træne, hvis jeg havde mere tid”. Dette er en meget hyppig undskyldning fra flertallet af pressede studerende.
Benedicte 2.g på Rødovre Gymnasium er enig.
“Jeg føler mig ulækker, hvis jeg ikke motionerer,” tilføjer hun. Unge føler sig nødsaget til at finde tid til træning i en i forvejen for travl hverdag.
Manglen på motion kan skade de unge studerendes selvtillid, hvis de ikke får motioneret flere gange om ugen, fordi vægten tit er en svær størrelse for mange unge.

Hjemmeøvelser
Hvis unge skal presse en times træning ind i programmet, er man nødt til at rykke resten af programmet derefter. I sidste ende kan det skære de i forvejen for få 7 timers søvn ned til 6 timer, som er 2-3 timer mindre, end kroppen har brug for.
På trods af den travle hverdag er der stadig flere muligheder for at gøre brug af øvelser i hjemmet. Du kan nemt og hurtigt lave et træningsprogram med både styrke og balance øvelser, som kan være med til at forandre din krop og smide fedtet.

Sundere liv
Alle studerende burde have adgang til en sund og varieret kost. Vi har talt med Grethe, som er kantinedame på Rødovre gymnasium. Kantinen giver studerende adgang til en masse sunde retter. ” Jeg kan anbefale vores pastaretter og bulgursalat, som begge er meget sunde”. Selvom Grethe stadig er stor tilhænger af, at eleverne får fisk tilbudt flere gange om ugen.  Hun er dog ikke forbruger af fuldkornsprodukter, da det er svært at skabe en tilstrækkelig varieret kost, med en pris på 20 kr. Pr ret.

Forbedret hverdag
Der er mange af dagligdagens kvaler, som kan blive ændret til en positiv motionskilde uden yderligere anstrengelser . Du kan begynde med at bære dine indkøbsvarer hjem i stedet for at tage bilen. Rengøring på værelset kan også være med til at forbrænde de overflødige kalorier, som både vil give dig et rent værelse og  gøre forældrene stolte og tilfredse. Hvis du tilpasser disse råd til din hverdag, fjerner du overflødigt fedt fra bagen.

 

[yt]HBwgHreJfwg[/yt]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top