400 har mistet job på grund af corona
jobcenter_004_240217_BP.jpg

Rødovre Kommune har succes med at se på hele familien, når man skal hjælpe ledige i arbejde og samtidig tage hensyn til børnenes behov.

Rødovre Jobcenter taer nye metoder i brug for at hjælpe kriseramte jobsøgende. Foto: Brian Poulsen
Krise Alarmerende mange i Rødovre er blevet arbejdsløse under coronakrisen. Jobcenter tilsidesætter alle de normale procedurekrav og hjælper over telefonen.
Brug for jobhjælp?

Alle borgere er velkomne til at kontakte Rødovre Jobcenter for at få råd og vejledning mandag-fredag klokken 9-14 på telefon 36 37 70 60.

For 400 familier i Rødovre har coronakrisen ramt ekstra hårdt.

De er ufrivilligt blevet en del af den voksende arbejdsløshedskø, som mange tusinde danskere har stillet sig op i som følge af coronakrisen.



Det er en stigning på ca. 40 procent siden samfundet lukkede ned i midten af marts. Det vækker bekymring, da borgerne kan risikere at blive langtidsledige.

”Derfor bliver der taget ekstra godt hånd om de ledige i jobcentret,” siger Michel Berg (S), der er formand for Beskæftigelsesudvalget.

”Mange borgere er i en utrolig svær situation, som kan have alvorlige konsekvenser. Det er afgørende, at vi hjælper dem godt og trygt videre. Jobcentret står parat med al den råd og vejledning, der er behov for i jobsøgningen. Jobcentret har viden om, hvor der er gode jobmuligheder og kan matche ledige med arbejdsgivere, der eksempelvis mangler arbejdskraft i forbindelse med corona,” understreger Michel Berg.

 

Nye metoder

Ligesom arbejdslivet ikke længere ser normalt ud for de fleste, har coronavirus også suspenderet den normale beskæftigelsesindsats midlertidigt på en række områder.

De ledige kontrolleres ikke på deres jobsøgning og øvrige forpligtelser, og jobkonsulenter møder borgerne uden proceskrav, som under normale omstændigheder skal opfyldes og dokumenteres i alle samtaler.

De ledige og sygemeldte skal heller ikke møde på jobcentret til samtale, og det er frivilligt at deltage i samtaler.

Det har gjort det muligt og nødvendigt at afprøve nye metoder.

Jobcentret har efter egen vurdering med stort held kontaktet alle ledige og sygemeldte telefonisk i tiden med corona og vil også fortsætte med det. Når jobcentret kontakter borgere telefonisk, og uden de mange proceskrav, giver det bedre tid til at finde løsninger sammen med borgerne, fortæller Michel Berg.

”Det gode, der kommer ud af krisen, er de nye og bedre samtaler med borgerne. Det giver os en vigtig læring, som vi vil holde fast i fremadrettet her i Rødovre. Vi håber, at Folketingets partier også vil tage de gode erfaringer med sig på den anden side af corona.”

 

 

Kommentarer
Top