Annonce
Dårlig søvnkvalitet gør os overvægtige
sovnkvalitet-e1559826908703.jpg

Man using laptop on a bed

SPONSORERET INDHOLD Hvis du ikke får nok søvn, så kan det have negative indvirkninger for dit helbred – og din talje.

Du ved, at hvad du putter i munden, samt hvor aktiv du er, kan påvirke din vægt, men der er muligvis noget, som du ikke har tænkt på – og det er din nattesøvn.

Tal fra Den Nationale Sundhedsprofil fra 2017 viser, at næsten hver anden dansker ikke får nok søvn om natten eller lider af en form for søvnproblemer.

Søvnløshed har været forbundet med en lang række potentielle sundhedsrisici, herunder mulige indvirkninger på dit stofskifte, cravings samt en vægtøgning. Hvis du har spist rigtigt samt dyrker motion hver dag, men ikke prioriterer din søvn, så kan det være på tide, at du skal i gang med at omprioritere. Her er hvorfor:

  1. At være træt kan få dig til at spise mere
    Undersøgelser har vist, at mangel på søvn fører til markante fald i leptin og stigninger i ghrelin. Leptin er hormonet, der undertrykker din appetit, mens ghrelin stimulerer appetitten. Så grundlæggende betyder det, at søvnberøvede mennesker føler sig mere sultne og mindre tilfredse, hvilket kan få dem til at spise mere.

    Når du er træt, er en af de kognitive bivirkninger, en forringet beslutningstagning. Undersøgelser har vist, at søvnløshed faktisk øger dine cravings, når det kommer til kalorie-tætte, kulhydratholdige og mere usunde madvarer. Du føler dig derfor ikke blot mere sulten på grund af stimuleringen af din appetit, men dit søvnige jeg er også mere tilbøjelig til at tage usunde beslutninger.

  1. At sove for lidt eller for meget kan påvirke dit stofskifte
    Når du sover, arbejder din krop hårdt for at reparere celle- og vævsskader samt andre ting, der sørger for at holde din krop sund. En del af kroppens arbejde er relateret til insulin samt dit stofskifte.

    Flere undersøgelser har fundet ud af, at folk med søvnproblemer er mere tilbøjelige til at være overvægtige. Anden forskning har identificeret sammenhænge mellem søvnmangel og hormonel ubalance, inflammation, ændringer i den måde, kroppen reagerer på glukose samt overstimulering af det sympatiske nervesystem. I undersøgelserne er der også blevet påvist en øget risiko for diabetes.

    Potentielle sammenhænge kan relateres til forhøjede kortisolniveauer og ændringer i væksthormonsekretion på grund af søvnmanglen, hvilket kan bidrage til udviklingen af ​​insulinresistens. Ifølge studier kan både for meget eller for lidt søvn derfor være med til at påvirke dit stofskifte, hvilket i sidste ende kan betyde, at du oplever vægtøgning.

  2. Uregelmæssige søvnmønstre kan medføre vægtforøgelse
    Et af kerneprincipperne for “god søvnhygiejne” er en regelmæssig rutine og døgnrytme. At have de samme sengetider fortæller din krop, hvad den kan forvente, hvilket hjælper med at understøtte dit interne ur. Ikke at have de samme sengetider eller konstant at ændre i din rytme kan øge risikoen for søvnproblemer og flere kilo på kroppen.

    Flere undersøgelser har fundet ud af, at jo mindre vi sover, jo nemmere har vi også ved at tage på. Desuden viser andre undersøgelser, at hvis du ændrer dine søvnrutiner hele tiden, så bliver kroppen forvirret, hvilket kan resultere i en dårligere søvn. Dette kan ende med at gå udover din vægt.

    Så hvor meget søvn har du brug for? En gennemsnitlig voksen har brug for omkring syv til otte timers søvn hver nat. De fleste voksne har brug for mindst syv timer, men du har måske brug for mere. Nøglen er at finde det antal timers søvn, hvor du vågner op og føler dig veludrustet til en ny dag.

    Ønsker du at læse mere om, hvordan dårlige søvnvaner kan føre til flere kilo på kroppen, så kan du læse denne artikel fra Politiken.dk eller denne artikel fra Videnskab.dk.

    At have fokus på at få nok søvn, er lige så vigtigt, som at være opmærksom på ens kost- og motionsvaner. Alle tre faktorer er nemlig afgørende for at opretholde en sund krop. Hvis du har problemer med at sove, så findes der dog flere gode råd, som du kan afprøve.

Danskerne er vilde med kontinentalsenge

Når det kommer til en god nattesøvn, så er det vigtigt at vælge den rette seng. Kontinentalsenge er i dag en af de mest efterspurgte sengetyper i Danmark, da sengen er en form for ”alt-i-en-løsning”, der er kendt for at støtte og aflaste kroppen på bedst mulig vis. En kontinentalseng er forsynet med flere madraslag, hvorfor det er et godt bud på en sengetype, der giver en optimal liggekomfort.

Da kontinentalsenge er forsynet med 3 madraslag, er der desuden mulighed for flere tilpasninger efter dine behov. Typisk er kontinentalsenge også en del højere sammenlignet med andre senge, hvorfor det er nemt både at komme ind og ud af sengen.

Udover at være populære på grund af liggekomforten, så er kontinentalsenge også en efterspurgt sengetype på grund af sengens moderne og stilrene design.

Hvis du ønsker at læse mere om kontinentalsenge, så kan du klikke ind her og læse Forbrugsguidens store artikel om denne type senge.  

Sådan forbedrer du din søvn

I dag har mange danskere problemer med at sove. Men der er masser af ting, som du kan afprøve derhjemme for at forbedre din søvn.

  • Hav en døgnrytme og hold dig til den. Sørg for, at du går i seng og står op på de samme tidspunkter både i hverdagen samt i weekenderne.
  • Optimer dit soveværelse i forhold til sovemiljøet. Sørg for, at der ikke er for varmt, at der er stille, samt at der er mørkt hele tiden. På den måde har din krop nemmere ved at slappe af og falde i søvn.
  • Kig ikke ind i en skærm inden sengetid. Lyset fra en computer, et fjernsyn eller en mobiltelefon kan ende med at forstyrre din søvn.
  • Dyrk motion i minimum 30 minutter om dagen. Dog skal motionen ikke ske for tæt på din sengetid.
  • Slap af, inden du går i seng med en god bog, en lydbog eller meditation. Forbered din krop og dit sind på, at du snart skal sove.
  • Find den rette madras samt den rette seng, der støtter og aflaster din krop. En seng kan have stor betydning for kvaliteten af din søvn.
Kommentarer
Top