Store forskelle på skolernes vikarforbrug
roedovre-skole_002_151015_BP.jpg

Rødovre Skole

Vikarforbruget på byens seks folkeskoler, fra november måned 2018 til februar måned 2019, var højest på Rødovre Skole med 16,3 procent. Foto: Arkiv
vikarer Eleverne på Rødovre Skole og Tinderhøj Skole siger i langt højere grad goddag til en vikar, når undervisningen starter, end eleverne på kommunens fire øvrige folkeskoler. En opgørelse af skolernes vikarforbrug viser enorme forskelle og det er ’ikke godt nok’ lyder det fra både Rødovre Lærerforening og udvalgsformand på skoleområdet.

Fra november måned sidste år til februar måned i år har Rødovre Kommunes seks folkeskoler registeret vikarforbruget ud fra en fælles definition. Opgørelsen viser, at der er store forskelle på, hvor mange vikartimer der bruges på skolerne. Det gennemsnitlige vikarforbrug ligger på 11 procent, hvilket er et fald på én procent i forhold til en lignende opgørelse fra 2017 og viser store udsving fra skole til skole. Med 7,5 procent benytter Nyager Skole sig af færrest vikartimer, mens tallet på Rødovre Skole er mere end dobbelt så højt med 16,3 procent.
Tallene er bestemt ikke
sød musik hos hverken Rødovre Lærerforening eller i Børne- og Skoleudvalget.
”Det er ikke lykkedes at knække kurven for alvor og det er hamrende ærgerligt. Jeg tror ikke, du kan finde skoleledere eller lærere, der finder det acceptabelt med så højt et forbrug af timelønnede vikarer,” siger Anders Liltorp, der er formand for Rødovre Lærerforening. Han fortsætter:
”Vi ved, hvad det betyder for kvaliteten, når der benyttes ikke-uddannende vikarer. Der er ikke den samme kvalitet og tryghed. Det kan være meget sjovt at komme ud og spille rundbold, men det betyder bare, at den kontinuitet, som mange børn er afhængige af i folkeskolen, ryger af fløjten,” siger han.

Annonce:

Fleksible skemaer
Og selvom vikardækning ikke nødvendigvis giver dårligere undervisning, er det store forbrug af vikarer og de store forskelle på skolernes forbrug, ikke godt nok, erkender formanden for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen (S).
”Man kan sige, at det
ikke partout er negativt med vikarer, men det er ikke godt nok, når en skole bruger vikarer i 16,3 procent af tiden. Alle skoler skal nærme sig Nyager Skoles forbrug,” siger udvalgsformanden med henvisning til Nyager Skoles forbrug på 7,5 procent, der er lavest af kommunens seks folkeskoler.
”Nyager Skole har, med brug af fleksibelt skema, formået at planlægge sig ud af vikarforbruget og fra politisk side har vi sendt et signal til forvaltningen om, vi ønsker, at alle skoler fremover skal arbejde med fleksible skemaer,” lyder det fra Flemming Lunde Østergaard Hansen, der har bedt om at få en årlig opgørelse over vikardækningen på skolerne, så der kan holdes nøje øje med udviklingen.
”Så må vi senere tage stilling til, hvordan vi løser problemet, hvis vikardækningen ikke falder,” siger han.

Fravær skal planlægges
I Rødovre Lærerforening rynker formand Anders Liltorp ikke på næsen ved tanken om, at alle folkeskoler arbejder i retning mod at indarbejde fleksible skoleskemaer, der kan justeres efter behov og lærernes fravær, men han understreger, at modellen er tidskrævende for lærerne og at den rykker ved den forudsige-
lige skole, som mange børn har brug for.
”Fleksible skemaer har den fordel, at man kan planlægge sig ud af meget, men især i indskolingen er der mange børn og forældre, der ikke har det godt med, at skoleskemaet ser anderledes ud hver fjerde uge og ikke kan gennemskue, hvornår børnene skal have gymnastiktøj med. Det kan måske lyde forkælet, men mange forældre har travlt og mange børn trivses bedst i kendte og faste rutiner. Der skal være tryghed og forudsigelighed i folkeskolen,” siger han.
Derfor understreger han også, at fleksible skemaer ikke er et ‘quickfix’, der bare kan kopieres til alle skoler.
”Der er tale om én teknisk løsning ud af mange, hvilket det lavere vikarforbrug på for eksempel Hendriksholm, Islev og Valhøj Skole jo tydeligt viser,” siger han
Som en helt konkret løsning til at nedbringe skolernes forbrug af vikarer, mener Anders Liltorp i første omgang, at skolerne, inden skoleåret går i gang, skal afdække alt det kendte og planlagte fravær som møder, kurser samt omsogsdage og bruge de kendte vikarudgifter til at ansætte flere lærere.”De kendte fraværstimer skal ikke give anledning til vikarforbrug og derfor skal skolerne tage højde for det kendte fravær på forhånd,” siger han.

Kommentarer
Top