Annonce
Hundeluftere på skraldejagt
dyrevaernet_277_040419_BP.jpg

MILJØRIGTIGE HUNDE: Dyrepasserne fra Islev har besluttet sig for at samle skrald ind, når de hver dag lufter 40 hunde tre gange i nærmområdet. Foto: Brian Poulsen

MILJØRIGTIGE HUNDE: Dyrepasserne fra Islev har besluttet sig for at samle skrald ind, når de hver dag lufter 40 hunde tre gange i nærmområdet. Foto: Brian Poulsen
Trashchallenge Hver dag skal 40 hunde fra Dyreværnet i Rødovre luftes tre gange. Nu bliver turene kombineret med en særlig indsats for at rydde op i nærområdet.

Lige netop nu, kører der en trashchallenge over hele verdenen, hvor almindelige mennesker samler skrald op på deres vej. Når de går tur, når de løber, når de er på stranden eller på vej hjem fra arbejde.
Der er dog ikke særlig mange, der går lige så mange ture, som de fire dyrepassere og næsten 100 frivillige fra Dyreværnet i Islev.
“Derfor har vi besluttet at være behjælpelige med miljøet og især det i nærheden. Vi går alligevel 30 kilometer til sammen hver dag,” siger Maria Rønde, der er internatleder hos Dyreværnet.
Hun kan smilende kigge hen på 40 hunde, der alle skal luftes tre gange dagligt. Den ene gang med en ordentlig travetur helt hen til Volden.
“Det er selvfølgelig ikke vores opgave at samle skrald op, men vi skal alligevel værne om vores lokalområde og det kan vi gøre på denne måde,” siger hun.
“Vi er opmærksomme på, at hundene måske kan være bange for skrald eller poser, eller at nogen ikke kan håndtere, der ligger lækkert skrald. Så det er også en slags træning,” tilføjer en af dyrepasserne inden de går ud på dagens tur.
Den fører dem hen til Jysk på Islevdalvej, hvor der ligger henkastet skrald fra Burger King overalt på de små græsarealer.

Spørger om hjælp
Så meget, at Dyreværnets små skraldecontainere hurtigt vil blive fyldt op, hvis de skal samle ind hele ugen.
“Vi kontakter renovationsfirmaet Marius Pedersen her på vejen for at høre om de vil hjælpe os af med det ekstra skrald. Det håber vi på,” griner Maria Rønde, mens den ene hund efter den anden utålmodigt viser, at de gerne vil gå tur.
“Det her forsøg er ikke et smart branding stunt. Det er en del af at hjælpe miljøet og gøre en god gerning,” understreger Maria Rønde.

Kommentarer
Top