Annonce

34 brugte stikkerordning
Rådhuset-2.jpg

Rødovre Kommune modtog sidste år 34 henvendelser fra borgere, der mente, at deres medborgere snød sig til offentlige penge.

Rødovre Kommune modtog sidste år 34 henvendelser fra borgere, der mente, at deres medborgere snød sig til offentlige penge.
Socialt misbrug Rødovre Kommune har ingen planer om at sløjfe den såkaldte stikkerordning, der sidste år fik 34 borgere til at melde deres naboer og venner til kommunen for bedrageri. 

34 gange henvendte borgere sig sidste år anonymt til Rødovre Kommune med oplysninger og mistanker om andre borgere, som kommunen burde se nærmere på. 

Rådhuset oplyser til Rødovre Lokal Nyt, at man vurderer alle henvendelser, som kommer ind. 

Ud af de 34 tips vedrørte 20  forhold som eksempelvis pension og sort arbejde. 

Henvendelser, som kommunens ansatte derfor har sendt videre til Skat og Udbetaling Danmark, som har ansvaret for den slags. 

“Ud af de resterende anmeldelser har tre ført til krav om tilbagebetaling af ydelser, som borgerne ikke skulle modtage,” oplyser social- og sundhedsdirektør, Henrik Abildtrup. 

I Venstre kalder gruppeformand, Claus Gisselmann Olsen, ordningen for fornuftig. 

“Jeg syntes ordningen i Rødovre fungerer fornuftigt. Sammenhængen mellem indsats og udbytte hænger godt sammen,” siger han. 

Formand for Beskæftigelsesudvalget er loren ved betegnelsen ‘stikkerordning’. 

“Når det er sagt, mener jeg, at vi en tid hvor velfærden er presset på økonomien, skal være yderst påpasselige med kun at udbetale ydelser til de, som vurderes at have ret til dem. Vort velfærdssystem skal ikke være et tag-selv-bord, det har vi ikke råd til. Desuden er socialt bedrageri og fejludbetalinger en del af beskæftigelsesministerens mål for 2019 og dem har vi i Rødovre kommune tilsluttet os,” understreger Annie Arnoldsen Pedersen (S). 

 

Kommentarer
Top