Annonce

Unge presses i uddannelsesvalg
next-moebelsnedker2_BP.jpg

TIDLIGE VALG OG RÅDGIVNING: Rødovres unge bør få bedre vejledning i ungelivet, mener Sara Rokamp, der ikke kan forstå den evige fokuseren på videregående uddannelser. Foto: B. Poulsen

TIDLIGE VALG OG RÅDGIVNING: Rødovres unge bør få bedre vejledning i ungelivet, mener Sara Rokamp, der ikke kan forstå den evige fokuseren på videregående uddannelser. Foto: B. Poulsen
Sammen om Folkeskolen At have 'noget at falde tilbage på' er en floskel, som forældre over årtier har sagt til deres børn - og nok til dato, stadig gør. Hvis du lader dig falde bagover med en studenterhue på, så tror jeg du slår dit hoved ret voldsomt.
Fakta
  • Sara Rokamp fra Frøslevvej er karrierekonsulent, medstifter af en børnehave og skole-
    bestyrelsesmedlem – helt uden en videre-
    gående uddannelse.
    Har du også et indlæg til vores fokus på den lokale folkeskole, der løber fra første- til sidste skoledag, så send dit indlæg til andre@rnn.dk eller ring for info på 31 12 26 10.

Og så bliver det nok ret svært at blive hjernekirurg. Vi skal bestemt ikke tale gymnasieskolen ned, ligesom vi ikke skal kalde erhvervsuddannelser for et alternativ til gymnasiet. En ungdomsuddannelse er en ungdomsuddannelse og burde altid ligestilles.
Hvorfor ser og lytter vi ikke mere til det unge menneske, der står foran os og er blevet bombarderet med uddannelsesinformation allerede fra 7. klasse.
Vi giver ikke længere vores udskolingselever lov til at reflektere over, hvem de er, hvordan de ønsker at forme deres fremtid, hvad de kan lide at lave og hvad de føler, de er dygtige til. Vi giver dem ikke længere lov til at holde pause – pause til at tænke, gruble, kede sig. Udvikling og ‘kloge’ beslutninger opstår sjældent under pres. Et forhastet uddannelsesvalg kan nemt ende med et nederlag, som måske kunne være undgået, hvis vi gav os lidt mere tid, til at vejlede bredere og uden fordomme og forventninger.

Ungdomsuddanelse
Måske er manglende viden om ungdomsuddannelserne det, der gør, vi som forældre, lærere og vejledere drejer vores børn hen mod gymnasiet. Fordi vi kender det, fordi det føles trygt. Og det ved vi jo hvad er – den sikre vej, som vi kalder det. Tre modningsår. Men betyder det, man ikke
kan modnes under en erhvervsuddannelse, hvor man møder arbejdsmarkedet efter kun et år?
Hvor man får løn fra første praktikdag og hvor man har en mester til at lære et håndværk fra sig? Modnes man ikke, når man arbejder et år i Netto for at spare op til et højskoleophold eller en rejse til Asien?

Bombarderes med viden
Når jeg står foran en 8. 9. eller 10. klasse og ‘forsøger’ at formidle min viden om ungdomsuddannelserne – så ser jeg de skønneste ung-voksne elever, der bruger alt deres opmærksomhed på at finde deres plads i de sociale konstellationer, at finde fællesskab og bekræftelse hos deres klassekammerater og venner. Præcis som de skal.
De kan ikke rumme endnu en voksen, der bombarderer dem med viden, de ikke kan gennemskue og overskue. Og det skal de heller ikke. Jeg forsøger at præsentere dem for forskellige ungdomsprofiler med meget forskellige veje til uddannelse og erhvervsliv. Jeg præsenterer dem f.eks. for min egen historie uden at sige, hvem det er, jeg taler om.
Er profilen en mand eller en kvinde og hvad laver personen i dag. De fleste bud lander på en mand, der er alt fra skorstensfejer, mekaniker, butiksbestyrer eller IT-tekniker. Grunden til, at de ikke gætter på f.eks. læge, ingeniør, iværksætter eller gymnasielærer er fordi, profilen ikke har en gymnasial uddannelse og en videreuddannelse.
Og fordi, profilen brugte et helt år på at spille PlayStation på en tarvelig adresse med skimmelsvamp i loftet. At personen blev ‘slået op med’ flere gange efterfulgt af lang-
varig kærestesorg. Når jeg så fortæller dem, at profilen er en kvinde, at hun i dag er Karrierekonsulent og at den kvinde er mig. Det er først på det tidspunkt, jeg har deres fulde opmærksomhed. Og det er først der, at de faktisk har nogle spørgsmål til mig. Følelser og autensitet kan de forholde sig til og genkende. Det er først der, de ikke kun ser på mig som ‘endnu en voksen’, der er klog på deres fremtid. Er det ikke på tide, vi viser vores børn, vi har tiltro til, at de finder deres vej. Viser dem, vi stoler på, at de vil tage ansvar for deres eget liv. Men, at vi støtter dem, når de møder modgang – men lader dem møde modgang. Da det er præcis der, i medgang og modgang, at de modnes.

Frøslevvej 58

Kommentarer
Top