Gaaab – eleverne keder sig i skolen
Indvielse_legeplads_Valhoej_skole_21_IN.jpg
Folkeskolen skal have det hele. Eleverne skal opleve glæde, motivation, faglig fordybelse, overraskelser, seriøsitet og inspiration, mener lærerformand Anders Liltorp. Foto: Ian Nielsen/arkiv
sammen om folkeskolen Det skal give mening at gå i skole, men skal det også være sjovt? I de kommende uger sætter vi fokus på kedsommelighed i folkeskolen, fordi trivselsmåling viser, at mere end hver tredje elev synes, undervisningen tit eller meget tit er kedelig.

Ved skoleårets start lancerede Rødovre Kommune det nye fag ’Teknologi og Innovation’, der skal give byens skoleelever de bedste forudsætninger for at begå sig i fremtidens digitale verden. Med et ny digitalt laboratorium på Egegårdsvej kan eleverne selv skabe 3D-print og eksperimentere sig frem til løsninger. Det skal samtidig give en sjovere skoledag, men hvor sjovt skal det være at gå i skole? Og hvordan kommer man i så fald kedsommeligheden til livs?
Den seneste måling af trivsel i folkeskolen for skoleåret 2017/2018 viser, at mere end hver tredje elev tit eller meget tit finder undervisningen kedelig.
Trivselsmålingen bygger på tal fra Undervisningsministeriets databank, hvor elever fra 4.-9. klasse har svaret. Lokalt er der store forskelle på, hvordan eleverne svarer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Folkeskolen skal have det hele
Samlet set har 35 procent af eleverne i Rødovre Kommune svaret, at de finder undervisningen
kedelig. Islev Skole topper den ‘sjove’ liste, da 42 procent af de adspurgte 348 elever tit keder sig i undervisningen. Rødovre Skole har det laveste tal med 30 procent.
”Det skal være sjovt og det skal være meget
mere,” sådan svarer lærerformand Anders Liltorp og han uddyber naturligvis, hvad han mener med det.
”Folkeskolen og elevernes skolegang skal have det hele med og har det hele med. Lærerne tager elevernes oplevelser og især trivslen meget alvorligt. Vi ønsker for alle elever, at de oplever glæde, motivation, faglig fordybelse, overraskelser, seriøsitet og inspiration. For os er det absolut væsentligste, at, når eleverne engang er færdige med deres skolegang, de kan se tilbage på en samlet sum af folkeskolen, der giver dem mod og motivation på resten af livet,” siger Anders Liltorp. Han fortsætter:
“Det vil være en helt skæv folkeskole, hvis alting altid var sjovt og underholdende. Der skal være både glæde og frustrationer, venskaber og uvenskaber, gode dage og dårlige dage til for at ruste eleverne, så de kan træffe gode og fornuftige valg, hvor de ved, de har dem selv med. Det er jo dét, der er forskellen på en folkeskole og det fællesskab eleverne er i og så for eksempel Paradise Hotel, hvor der klippes og redigeres, så alene det sjove, udfordrende, smarte og grinagtige står tilbage i udsendelsen,” siger han.
I de kommende uger sætter vi, her på siden ’Sammen om Folkeskolen’, fokus på emnet kedsomhed og vil gennem interviews med skoleledere, forældre, lærere og elever forsøge at finde ud af, hvad der skal til for at eleverne ikke falder i staver over brøker eller gaber i tysktimerne.

Kommentarer
Top