Annonce

Eleverne vil ud af klasselokalerne
skoleateletik_032_110516.jpg
Man får ikke splinter i rumpetten af at sidde på en stol i et klasselokale i halvanden time, men stillesiddende undervisning er bestemt ikke med til at gøre undervisningen sjov, hvis man spørger Isabella og Laura fra Nyager Skole. De så gerne, at meget mere undervisning blev flyttet ud i det blå. Ligesom på billedet, der er fra skolernes atletikdag i sommer. Foto: Modelfoto/Brian Poulsen
ud i det blå Traditionel undervisning i klasselokalet får skoleeleverne til at gabe og miste koncentrationen. ”Jo mere aktive vi er, jo sjovere er det også at være i skole,” siger Laura og Isabella fra 9.y på Nyager Skole.
Fakta

Det skal give mening at gå i skole, men skal det også være sjovt? I de kommende uger sætter vi fokus på kedsommelighed i folkeskolen, fordi trivselsmåling viser, at mere end hver tredje elev synes, undervisningen tit eller meget tit er kedelig.

På en snebeklædt boldbane på Nyager Skole er elever fra 9.y godt i gang med en god gammeldags sneboldkamp. Sneen hvirvler ned fra oven, men på trods af kulde og en temperatur tæt på frysepunktet, bliver der hvinet og grint til den helt store guldmedalje.
I sidste uge tog vi hul på emnet kedsommelighed her på ’Sammen om Folkeskolen’ og fra to af eleverne i 9.y, er der ingen tvivl om, at netop dét at forlade klasselokalet og komme ud i ’virkeligheden’, er med til at gøre skolegangen langt sjovere og dermed også mindre kedelig.
”Vi har selvfølgelig timer der er sjove, men for det meste er det kedeligt at være i skole,” siger Laura Lucia, der sammen med veninden Isabelle Nolin har trukket sig lidt tilbage
fra sneboldkampen for at svare på spørgsmål om, hvorvidt det skal være sjovt at gå i folkeskole eller blot give mening.
”Jeg synes helt klart, det skal være sjovt at gå i skole. Som elev bruger man hver dag i skolen i ni år, så det er vigtigt, vi har det sjovt. Når vi har det sjovt, lærer vi også mere,” mener Isabella, der gerne så, at meget mere af undervisningen foregik udenfor klasselokalet.
”I samfundsfag har vi blandt andet været i retten og høre om retssager og vi har været på besøg i Politikens Hus. Det er sjovt, når der sker noget anderledes og det lærer vi samtidig også meget af. Jeg ved godt, at noget af undervisningen selvfølgelig skal foregå på skolen, men nogle af vores lærere kunne godt blive bedre til at planlægge en mere alsidig undervisning,” siger Isabella, inden Laura supplerer.
”Det handler jo ikke om, at vi skal ude og spille stikbold, for man kan sagtens lave meget aktiv undervisning, hvor vi lærer noget. Det kunne blandt andet være en quiz. Vi skal ud og have noget luft og væk fra klasselokalet, hvor vi bare sidder på en stol og hvor det er svært at koncentrere sig i længere tid af gangen,” siger Laura, inden begge piger koger hele løsningen til en sjovere skoledag ned til en sætning.
”Jo mere aktive vi er, jo sjovere er det også at være i skole,” siger de.
Det er lærerne, der planlægger elevernes undervisning, men hvor højt prioriteres underholdningsværdien egentlig, når lærerne forbereder en historie- eller matematiktime? Det forsøger vi at blive klogere på i næste uge, hvor lærerne kommer til orde.

Kommentarer
Top