Annonce

Akuttelefon klar til at hjælpe dig ud af psykisk krise
WEB_telefonlinie-lukkes_070.jpg

Ny akuttelefon skal sikre psykisk sårbare hjælp døgnet rundt.

Foto: Ny akuttelefon skal sikre psykisk sårbare hjælp døgnet rundt.
Ny akuttelefon skal hjælpe lokale borgere i psykisk krise.  
Fakta

Har du brug for én at tale med?

  • Ring til Akuttelefonen tlf. 25 25 04 00 alle dage kl. 23.30-7.00.
  • Telefonen er åben for alle borgere i Rødovre, Ishøj, Vallensbæk, Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Glostrup, og Tårnby Kommuner. Pårørende er også velkomne til at ringe.

 

Har du brug for Hvem ringer du med, hvis du har brug for én at tale med? Ny akuttelefon kunne være et bud. Angst, magtesløshed, sorg og tristhed kan nemlig opstå på alle tider af døgnet, og det kan være så slemt, at man føler, man har akut brug for hjælp.

Derfor samarbejder Rødovre Kommune med Ishøj Kommune og seks andre kommuner om en akuttelefon, hvor voksne i akut psykisk krise kan få professionel støtte og rådgivning mellem kl. 23.30-7.00.

Annonce

Akuttelefonen bliver taget af professionelle medarbejdere fra Ishøj Kommunes bosted Kløverengen, som er vant til at yde psykisk krisehjælp til mennesker med et akut behov.

 ”Akuttelefonen er et stærkt forebyggende tilbud. De borgere, der benytter Akuttelefonen, bliver hjulpet til at kunne håndtere den situation, de står i, og de får ofte tilstrækkeligt hjælp til at kunne klare sig igennem natten. Det kan fx være borgere, der er på nippet til at gøre selvskade og bruger Akuttelefonen som en hjælp til at undgå dette. Andre ringer ind med angst og uro, og får hjælp til at falde til ro, eller ringer, fordi de er bekymrede for en pårørende i psykisk krise,” siger Britt Jensen, der er formand for Social- og Sundhedsudvalget i Rødovre Kommune.

Ikke mindst det faktum, at sårbare borgere nu kan få hjælp døgnet rundt, kommer til at gøre en forskel, vurderer hun.

 

Opfølgende indsats

Formålet med tilbuddet er da også at dække de sene aften- og nattetimer, hvor andre tilbud om hjælp og rådgivning har lukket. Men hjælpen stopper ikke her. For at hjælpe de borgere, der ringer, bedst muligt, formidler Akuttelefonens medarbejdere indholdet af samtalen videre til borgerens kommune, så man her kan vurdere, om der er behov for en opfølgende indsats. Tilbuddet er med andre ord ikke anonymt.

De borgere, der benytter akuttelefonen, giver udtryk for, at de har stor gavn af tilbuddet. 94 procent svarer ja til, at de ville ringe til akuttelefonen i en lignende situation.

 

 

Kommentarer
Top