Annonce

Spiselige blomster giver børn appetit på læring
nordeafonden-tinderhoejskole_008_040918_BP.jpg

Sebastian og Geri spiser nogle af de blomster, der er vokset op i skolehaven denne sommer. Ikke mindst takket være støtte fra Nordea.

Sebastian og Geri spiser nogle af de blomster, der er vokset op i skolehaven denne sommer. Ikke mindst takket være støtte fra Nordea.
Sammen om Folkeskolen På Tinderhøj er eleverne mødt ind til skolehaver fyldt med krydderurter, grøntsager og spiselige blomster. Selvom det er sjovt at lege i haven, handler det om læring. 
Fakta

Har du en god historie til vores temaserie 'Sammen om Folkeskolen' eller vil du gerne skrive et indlæg? Så skriv til os på andre@rnn.dk eller ring på 31 12 26 10. Måske du også har en idé til et arrangement, der kan gøre folkeskolerne endnu bedre?

”Vi ønskede os et madværksted med arbejdsborde med vand og et udekøkken, som man kunne bruge i både madkundskab og natur og teknik og frikvartererne.” Ordene falder mellem lilla bønner og farvestrålende blomster, mens naturvejleder Anne Mette Glarbo Sieber viser Nordeas filialdirektør, Michel Birk Adler rundt. 

Banken har støttet udstyr til køkkenet og haven på skolen med 25.000 kroner, så børnene kan følge råvarernes vej fra have til mave. 

Og lige netop dén proces kan bruges til noget i klasserne. 

”Det handler om trivsel, fællesskab, samarbejde og udvikling. Jeg er også selv blevet klogere på nogle ting fordi vi har haft børn, der har skulle finde ud af, at man er i skole på en ny måde. 

Hvad stiller vi op med de børn, der lige skal hjælpes ind i det og hvordan udvikler vi læringen,” spørger Louise dressler, der er pædagog på Tinderhøj Skole retorisk. 

Annonce:

Passer på jorden
Mens bierne bogstavelig talt summer rundt i de seks store højbede i skolens nyeste udbygning, fortæller Sebastian og Geri fra 5. A, hvordan de hver dag bruger skolehaven. 

”Vi laver skolehave i skolen, men jeg har også derhjemme, at der er blomster man kan spise og vi skal passe bedre på jorden,” siger Sebastian og tager en bid af en kronokseøje.

”Den smager lidt af persille,” påstår han. 

Geri mener, at klassen har lært meget af både insekthoteller og dyrkning af egne grøntsager. 

”Det er sjovt at have skolehaverne fordi vi bruger hjemmelavede ingredienser, men det er vigtigere det der med, at vi skal passe på jorden og CO2 udslip alt det der. Det er meget bedre for os alle, at der er planter og bier og dem skal vi huske at passe på,” siger Geri, der især synes det var sjovt at komme tilbage fra ferien og se på alt det, der var vokset mens de havde været væk. 

For Michel Birk Adler er det præcis dén indsigt, det giver mening at støtte.

”Voksne og børn skal have en grundide om, at vi har noget værdifuldt, man skal passe på. Bæredygtighed og genbrug vil vi gerne støtte op om, især, hvis det kobles til undervisningen af børn i, at vi skal passe bedre på jorden og vores lokalsamfund,” understreger han. 

Kommentarer
Top