Annonce

Folkeskolen 2.0
teknologi-innovation-2.jpg
Rødovre Kommune vil med det nye fag ’Teknologi og Innovation’ give eleverne de bedste kompetencer til at forstå og ikke mindst begå sig i fremtidens digitale Verden. I sidste uge blev lærere og pædagoger introduceret til det nye fag på Campus Carlsberg Foto: Red.
teknologi og innovation Rødovre Kommune har introduceret et helt nyt fag på skoleskemaet, der skal sikre byens skoleelever de bedste forudsætninger for at begå sig i fremtidens digitale Verden. ”Noget af det største jeg kommer til at være med til som borgmester,” sagde Erik Nielsen fra talerstolen foran 500 lærere, pædagoger og ledere til kommunens store ’Kick off’ event om det nye fag.

Det nye skoleår er på mange måder helt særligt og Rødovre Kommune valgte i sidste uge at skyde året i gang med et digitalt brag af en event på UCC Campus Carlsberg. Her var 500 lokale lærere, pædagoger og ledere inviteret til en hel dag med introduktion, 25 workshops og oplæg fra eksperter om det nye fag ’teknologi og Innovation’.
Digital dannelse, kodning, programmering, algoritmer, fake news, brugen af sociale medier og færdselsregler på Internettet bliver en endnu større del af folkeskoleelevernes hverdag i det nye skoleår.
Fra talerstolen kaldte borgmester Erik Nielsen de mange fremmødte for velfærdsstatens frontsoldater, inden han satte ord på den store digitale satsning, som Rødovre Kommune, som en af de første kommuner i landet, har kastet sig over.
”Jeg har set fem til denne dag i halvandet år. Det er er startskuddet til en meget ambitiøs plan og noget af det største, jeg har været med til i min tid som borgmester,” sagde Erik Nielsen.

Læringsrum i fremtiden
Rødovre Kommune besluttede sidste år, at faget ’Teknologi og Innovation’ fra dette skoleår skulle være en del af skoleskemaet på højde med fag som dansk, historie og matematik.
Elever fra 2. til 9. klasse vil i år stifte bekendtskab med faget og, ifølge borgmesteren, markerer introduktionen af det nye fag, en helt ny tid.
”Meningen er ikke, at vi skal udvikle teknologinørder ud af alle vores små poder. Meningen er, at vi skal have en fælles forståelse for, hvad teknologien og den digitale nutid og fremtid indebærer. Vi skal ikke være bange for udviklingen, men med kritiske øjne se de muligheder der åbner sig, når vi ser teknologien. Den skal vi forstå og være en del af,” sagde Erik Nielsen, inden han gav ordet videre til den næste taler i rækken.
Herefter kunne de 500 fremmødte lærere og pædagoger frit vælge mellem 25 work-
shops, der på hver deres måde inspirerede og gjorde dem klogere på, hvordan man skaber læringsrum for skoleeleverne i det nye skoleår.

Kommentarer
Top