Annonce

Elev-til-elev læring i robothøjde
blue_bot_islev_skole-1.jpg
Benjamin farvelægger spillepladen, mens Can afprøver robotten. Foto: Red.
sammen om folkeskolen På byens folkeskoler er lærere, pædagoger og elever i fuld gang med at stifte bekendtskab med det nye fag ’Teknologi og Innovation’. Vi var med, da tre 4. klasser på Islev Skole blev skolens første mediepatrulje i det nye skoleår.

Can fra 4.a indtaster en kommando på robottens display, inden han forsigtigt placerer den lille maskine på startstregen. Få sekunder efter bevæger robotten sig langsomt frem på den farverige
spilleplade, som Can har malet sammen med klassekammeraterne Benjamin og Lucas.
”Man skal tælle og regne ud, hvor mange skridt robotten skal tage, så man skal bruge denne her,” siger Can, mens han smiler bredt og dunker sin pegefinger to gange mod tindingen.
Rødovre Kommunes nye fag ’Teknologi og Innovation’ er allerede blevet lidt af et yndlingsfag for mange. De elever Lokal Nyt talte med i fredags, var i hvert fald svært begejstrede for faget, der rummer mange forskellige aspekter og ikke kun foregår foran tavlen. I fredags foregik undervisningen på gulvet i skolens festsal.

Elev-til-elev læring
Her brugte tre 4. klasser det meste af formiddag til at blive klogere på at betjene skolens små nye robotter ’Blue-Bot’, der med simpel programmering kan bevæge sig rundt, som eleverne ønsker det.
I små grupper tegnede og farvelagde eleverne baner og i næste uge skal eleverne besøge skolens 1. og 2. klasser for at lære
eleverne at betjene robotterne og få dem til at klare specifikke øvelser via simple kommandoer til robotterne.
”Vi gør eleverne til ’super-brugere’ og robotterne er et middel i forhold til det, vi gerne vil opnå; nemlig innovation, trivsel og elev-til-elev læring. Det giver meget til eleverne på trivselskontoen, når de kommer ud og lærer fra sig og samtidig lærer at tage ansvar og formidle deres viden videre,” fortæller klasselærer Søren Hessing.

Fremtidens jobs findes ikke
Søren Hessing ser mange spændende muligheder i kommunens nye skolefag, som ikke bare er nyt for eleverne, men også for lærerne.
”Vi skal finde ud af, hvordan vi omsætter den læseplan, vi har liggende, til konkret læring og det bliver en spændende proces,” siger Søren Hessing. Han fortsætter:
”Det er fuldstændig afgørende for vores samfund på sigt, at eleverne lærer disse kompetencer, for mange at de jobs de unge elever skal ud til, findes slet ikke endnu,” siger Søren Hessing.
I midten af festsalen er Sarah, Eline og Sofie i gang med at afprøve den bane, som eleverne i 1. og 2. klasse skal prøve kræfter med i næste uge. De tre piger har tegnet 16 store kasser på deres plade og meningen er, robotten skal starte ved kasse ’1’ og slutte ved kasse ’16’.

Annonce:

”Det er faktisk ret svært,” pointerer Eline, for bare ét tryk for meget på robotten gør, at den ændrer kurs.
”Man skal virkelig koncentrerer sig,” siger hun og gør klar til et nyt forsøg, hvor robotten denne gang kommer helt i mål.
På fredag skal pigerne som ’mediepatrulje’ ud og undervise skolens 1. og 2. klasser i at betjene de små maskiner og få dem til gennemføre de planlagte øvelser. En opgave, som de ser meget frem til.
”Det bliver da sjovt at hjælpe de små og jeg håber, de kan finde ud af det,” siger Eline.

Kommentarer
Top