Annonce


SF: Vi skal lytte til lærerne
skole.jpeg
Jakob Mark (tv) diskuterede skolereform med lærerforeningens Anders Liltorp (th) Foto: Privat
SKOLEPOLITIK Folkeskolen blev sat under lup, da SF diskuterede skolereform, arbedstid og overenskomster på et åbent møde på Tinderhøj Skole – og den slags møder skal folketingspolitikerne lære af, mener Jacob Mark der er SF’s undervisningsordfører på Christiansborg.

Anders Liltorp der er lærerforeningsformand i Rødovre havde spidset meningsblyanten, da han varmt men kritisk fortalte sin ærlige mening om de seneste reformer på skoleområdet.
I salen sad interesserede lærere og forældre, alle inviteret af SF, der gerne ville diskutere hjerteblodet, folkeskolen.
”Vi er midt i overenskomstafstemninger og en brandvarm samfundsdebat om arbejdsforhold og kvaliteten i skolerne. Diskussioner, der er hjerteblod for mange af os,” siger det lokale medlem af kommunalbestyrelsen, Kenneth Rasmussen (F).

Tager det med hjem
Det var dog Jakob Mark, der er partiets undervisningsordfører, som stjal en del af opmærksomheden.
Det er selvfølgelig også nemmere, når man sidder oppe på scenen, men for den unge politiker, er der en lektie at tage med hjem fra den slags arrangementer.
”Da jeg lige var blevet valgt, var jeg ude på 25 skoler på få måneder. Det gav mig en idé om, hvad der rørte sig derude og hvad vi skulle tage fat og ændre på,” starter Jakob Mark. I Rødovre stod det dog hurtigt klart, at læringsplatforme fylder meget for lærerne, og at de ansatte i folkeskolen i forbindelse med OK 18 ikke føler rammerne for at drive folkeskole lever op til de krav, samfundet beder dem leve op til.
”Det giver en god fingerspidsfornemmelse man kan tage med i forhandlingslokalerne i Folketinget. Man sagde med reformen til lærerne, at de skal gøre en masse ekstra, men man satte forberedelsestiden ned. Det kan jeg tage med ind, når jeg forhandler,” siger Jakob Mark og fortsætter:
”Det er godt at sætte fokus på trivsel og faglighed, men man brugte nogle forkerte håndtag, da man gjorde det. Jeg synes ikke det giver mening at gøre dagen længere, hvis ikke lærere og pædagoger kan forberede den. Man lavede en reel fejl, da man gjorde det til et kontrol af lærerne. Det har vi lavet om, men man skal huske, at der var mange gode intentioner for at børn skulle have det bedre, men man finansierede det ved at lærerne skulle lave mere.”
Mødet på Tinderhøj Skole er umiddelbart kun det første af slagsen, som lokalafdelingen vil stå for, og det glæder Jakob Mark, især, hvis der kommer debat med gæsterne.
”Jeg kan rigtig godt lide, at det ikke kun er politikere der sidder og snakker, når man kommer ud. Det skal være folk, der ved, hvad de taler om, som kan blive hørt til sådan nogle arrangementer. Vi ved som politikere kun, hvad vi selv tænker og føler, men de oplever det nogle gange anderledes ude på skolerne,” slutter han.

Annonce
Top