Annonce

Vigtige vaner
Foto.png
Kvinder med Kant Sidste gang du hørte fra mig, skrev jeg om, hvorfor du skal droppe din kur og i stedet fokusere på dine vaner.
Fakta

Trine Schierning (født 3. august 1990) fra Rødovre arbejder som personlig træner, kostvejleder og brænder især for at hjælpe folk, der ønsker et varigt vægttab og livsstilsændring.

Kvinder med Kant er: Lizette Risgaard, Lisbeth Zornig, Nilofer Abbasi og Trine Schierning.

I mange år er vi blevet tudet ørerne fulde om den ene slankekur efter den anden, og mange – der kæmper med vægten – er efterhånden vant til at leve et liv, hvor de enten er på slankekur eller i en ”dårlig” periode udenfor slankekuren.

Det er synd. Og jeg vil gerne bidrage til at det stopper. Netop derfor skriver jeg om, hvorfor kuren skal droppes, og vanerne skal dyrkes, og jeg vil nu komme nærmere ind på, hvad det er, vanerne kan.

Annonce

Vaner er noget, der sker, uden at vi ved det. Når vi gør noget på baggrund af vaner, gør vi det helt uden at tænke over det. Vi børster fx tænder morgenen og aftenen uden at skulle tænke nærmere over det – det er nemlig en vane, som vi har fået med os fra vi var børn.

Forestil dig at vaner er stier, som er trampet i din hjerne. Jo flere gange vi gør noget, jo dybere bliver stien trampet. Handlingen bliver til en vane. Det betyder altså, at hvis du altid spiser noget sødt efter din aftensmad eller altid spiser en chokoladebar, når du er ude og handle, så vil den handling med tiden blive til en indgroet vane. Til sidst tænker du slet ikke over, at det sker – du gør det bare.

Heldigvis kan stierne godt hviskes ud, og vi kan træde nye og dermed danne nye vaner, men det kræver, at vi aktivt er opmærksom og arbejder aktivt med det. Det sker ikke af sig selv.

At arbejde med vaner betyder at arbejde med årsagen til ”problemet” fremfor at symptombehandle. Direkte oversat betyder det, at hvis overvægt er dit ”problem”, vil en slankekur være en symptombehandling, og at arbejde med din vanlige adfærd omkring kost og motion, vil være at arbejde med selve årsagerne til at ”problemet” i første omgang er opstået.  I stedet for at gå på slankekur og symptombehandle (sætte et plaster på for at stoppe en blødning), så bør du altså fokusere på din vanlige adfærd (finde ud af hvorfor det bløder) i stedet.

Fordi at vanlig adfærd er noget, vi gør ofte, giver det især god mening at fokusere på dette – ting vi gør ofte, er også de ting, der ”koster” os, og er derfor dér vi skal sætte ind.

Når vi taler om kost og træning, vil det især give god mening, for hvad gavner det, at du kan leve efter en kur i 8 uger og dyrke voldsomme mængder motion i samme periode, hvis du efter de 8 uger ryger direkte tilbage i de gamle vaner med for meget og kalorieholdig mad og ingen fysisk aktivitet. De 8 uger var selvfølgelig bedre end ingenting, men på den lange bane gavnede det ikke din sundhed.

Hvis du til gengæld ændrer dine vaner fra ingen fysisk aktivitet til at gå en tur på 30 minutter hver anden dag eller fra at spise ingen grøntsager til at tilføje lidt gnavegrønt til din frokost og aftensmad, ja så er der pludselig noget at hente på den lange bane. Det er små skridt, men det er små VARIGE skridt. Og dem må vi foretrække fremfor de voldsomme ”quick fixes”, som en slankekur ofte er. Dette gælder også, hvis du arbejder på at fjerne en vane, som er uhensigtsmæssig for dit mål om vægttab. Fx at stoppe med at spise chokoladebaren når du handler. Undersøg med dig selv om der er andet, der kunne udgøre det samme. Et stykke frugt? Kunne du høre musik i stedet for? Måske begynde at handle et nyt sted så du pludselig skal være mere opmærksom, når du handler og derfor ikke agerer pr. automatik og vaner?

For at opsummere = hvis du gerne vil i gang med et vægttab og ændre din livsstil, så drop slankekuren! Accepter at hvis ændringen skal være holdbar, skal det ske via vaneændringer og dét tager tid. En vane bliver ikke lavet på en uge, og det gør en vaneændring heller ikke. Hav tålmodighed – jeg er sikker på, at du kan gøre det!

Kommentarer
Top