Annonce

Nyt liv til forsømt vej
damhustorvet-roskildevej_001_111214_BP.jpg
Når arbejdet med at omdanne Roskildevej går i gang til foråret, vil der ske store ændringer i området omkring Damhustorvet. Damhus Boulevard lukkes af og Damhustorvet lukkes ud mod Roskildevej. Krydset ved Auroravej fastholdes som et signalreguleret kryds og Rødovre Kommune oplyser at fodgængerfelterne etableres med ekstra bredde for at skabe bedre krydsningsforhold over Roskildevej for fodgængerne. Foto: Brian Poulsen
roskildevej Til foråret tager Rødovre Kommune fat på 1. etape af renoveringen af Roskildevej. Udover den markante ændring af Damhustorvet, er fokus på trafiksikkerhed.
Fakta

Renoveringen af 1. etape af Roskildevej, herunder ombygningen af Damhustorvet, forventes at koste i omegnen af 30 millioner kroner.
Projektet startes formentlig op i april 2017 med afslutning i november 2017.

Kilde: Rødovre Kommune

Der har været politisk debat om Roskildevej i årtier, og nu sker der endelig noget på den tungt trafikerede transitvej. Kommunalbestyrelsen har godkendt et projekt, der i fem etaper skal forvandle den tidligere amtsvej. Projektet starter til næste forår, hvor Rødovre Kommune fra kommunegrænsen ved Damhuskroen begynder første del af ombygningen, der omhandler torvet og Roskildevej frem til Randrupvej.
”Vi har fokus på trafiksikkerhed i forbindelse med hele renoveringen af Roskildevej og når vi begynder 1. etape forsøger vi også at skabe samspil mellem kroen, søen og torvet,” siger borgmester Erik Nielsen (S) om første del af det omfattende projekt, der forventes at koste lige knap 30 millioner kroner.
Langt størstedelen af de mange millioner skal gå til selve Roskildevej, hvor der hver dag suser op mod 40.000 bilister forbi.
For Dansk Folkeparti har det i årevis været en mærkesag at få gjort noget radikalt ved Roskildevej, og derfor ser gruppeformand Niels Spittau frem til det forestående renoveringsarbejde.
”Roskildevej har været forsømt for længe, og det er helt afgørende, at vi får lavet noget på Roskildevej, da vejen har været direkte årsag til, at vanvidsbilister har slået folk ihjel,” siger Niels Spittau, der kalder projektet på Roskildevej for en politisk hjertesag.

Det hele svinger
Helt konkret vil Rødovre Kommune sænke farten med 10 km/t og ændre vejbanernes forløb så vejen fremover kommer til at minde om Rødovrevej, hvor bilister efter de senre års trafiksanering i dag skal svinge sig gennem det snoede vejforløb.
”Bilisterne bliver på den måde tvunget til at sænke farten. Roskildevej skal ikke længere være lige, men svinge og det efterlader samtidig plads til busholdepladser og p-pladser,” siger Niels Spittau, der ikke har bekymringer omkring, om planerne vil skabe store kødannelser på Roskildevej i spidsbelastningsperioderne.
”Bilisterne vil automatisk søge andre veje, hvis de holder i kø og det gør bestemt ikke noget, hvis der kommer færre biler på Roskildevej,” siger Spittau, der på trods af at have talt varmt for en renovering af Roskildevej i 10 år, ikke mener at Rødovre Kommunes prioriteringer kommer lige lovlig sent.
”Behovet har været der i årtier, men når vi kigger på Rødovre Kommunes udvikling, har vi været i økonomiske situationer, hvor vi helt naturligt har prioriteret at bruge penge på skoler og andre sociale projekter. Uden økonomi kan man ikke gå i gang med et projekt af denne størrelse,” siger Niels Spittau.

Annonce

Brosten og granit
En af de borgere der bliver direkte berørt af det kommende arbejde og fremtidens Roskildevej, er 73-årige Pouls Erik Hansen. Fra sin lejlighed på hjørnet af Roskildevej og Dianavej kan han fra altanen følge sværmen af biler der kører forbi i begge retninger på Roskildevej.
Han har for længst vænnet sig til larmen fra de mange døgnbilister, men han glæder sig nu alligevel over kommunens planer og krydser i den forbindelse fingre for, at der bliver afsat penge til støjdæmpende asfalt.
”Det er kun positivt med kommunens planer om at bruge penge på Roskildevej. Jeg kan konstatere, at der er kommet mærkbart mere trafik på vejen siden jeg flyttede ind i 1995, og støjdæmpende asfalt er det altoverskyggende ønske fra mig,” siger Poul Erik Hansen.
Om han får sit ønske opfyldt må tiden vise, for der er ikke taget stilling til de nærmere detaljer i ombygninsgforløbet.
I kommunens godkendte projekt er det beskrevet, hvordan forskellige typer af granitbeklædninger skal danne sammenhæng med Damhustorvet og Damhuskroen, hvordan vejbanerne visuelt skal indsnævres med brosten og hvordan vejen skal hæves ved Damhsutorvet for at understøtte hastighedsnedsættelsen.
”Hvordan resten af Roskildevej skal forme sig, er ikke defineret endnu. Vi afventer teknikernes anbefalinger, så diskussionen om asfalt må komme senere,” siger udvalgsformand Svend Erik Pedersen (F).

 

 

Kommentarer

2 kommentarer om “Nyt liv til forsømt vej”

  1. Kasper Møller siger:

    Kære Lokalnyt

    Den her artikel kan ikke klare et faktatjek. Det er simpelthen forkert, at man vil lade vejen svinge for at få bilerne til at sænke farten. Det fortæller Rødovre Kommune selv i den artikel om torve-planerne, der har været bragt i borgmesterens informationsblad “sammen om Rødovre” i september.

    Her udtaler Mica Lyngsø Russ fra Rødovre Kommunes Vej- og Trafikafdeling, at

    “det ikke var muligt for eksempel at lave kraftige kurver i kørebanen for at begrænse farten, da det i stedet kunne skabe farlige situationer med de tunge lastbiler, der også kører på Roskildevej. Så derfor har vi arbejdet med det visuelle, for at få bilisterne til at køre langsommere'” siger hun.

    https://www.rk.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/Om-os/Magasinet-sammen-om-roedovre/Magasinet-september-2016/Magasinet-september-2016.pdf

    Vh. Kasper Møller

  2. Nicolai Michelsen siger:

    Tak til Kasper for at henvise til det eneste sted på world wide web, der rent faktisk præsenterer de reelle planer for Damhustorvet – hvorfor ligger de ikke tilgængelige på rk.dk?

    Jeg hilser planerne mere end velkomment – selvom jeg godt forstår de erhvervsdrivendes bekymringer mht. parkering og kundegrundlag.

    Jeg ser en anden udfordring: Jeg bor selv på Damhusdalen i den nordlige ende og benytter tit Damhustorvets vej for at kunne svinge til venstre ad Roskildevej. Men når nu den bliver lukket; bliver der så ændret på Hvidovrevej/Roskildevej-krydset, så det bliver muligt at svinge til venstre?

    Dbh Nicolai Michelsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top