Annonce

Efterlysning
damhustorvet_014_241016_BP.jpg
Dansk Folkepartis gruppeformand, Niels Spittau, mener at alle skal tage den positive klaphat på i sagen om renoveringen af Damhustorvet. Foto: Brian Poulsen
debat Undskyld mig. Men hvor er det positive indspark til renoveringen og omlægning af Roskildevej og Damhus- torvet, som kommunalbestyrelsen efter 7-8 års politiske drøftelser, diverse analyser af erhvervslivets muligheder og hensynet til trafiksikkerheden for borgerne, nu endelig realiseres?

Mit spørgsmål er naturligt efter avisens negative omtale i sidste uge, der bygger på et fundament af fejloplysning og historieløshed som kunne være undgået. Resultatet blev derefter: et forsøg på at tale et for borgerne vitalt projekt ned, hvor de involverede udtaler sig på fejlagtig baggrund.
Kommunalbestyrelsen skal ikke forsøge at drive hverken slagter, bagerforretning eller pølsevogn. Det har vi ikke forstand på. Men vi har en forpligtelse til, at skaffe så gode betingelser som muligt for erhvervslivet og borgerne. Hvad angår Roskildevej, så burde det være redaktionen bekendt, at renoveringen og omlægningen sker efter et mangeårigt DF ønske om, at sikre vejen mod vanvidsbilister, som over en tiårig periode har kostet 5 mennesker livet.

Tværgående øjebæ
Roskildevej og Damhustorvet fremstår som en kommunal tværgående øjebæ, med et torv der i årtier har været henlagt ubenyttet til affald og P-plads. Apatisk og erhvervsmæssigt uden engagement. Stillestående uden forsøg på udnyttelse af idéer eller fantasi. Torvet er skabt til et efterspurgt byliv med caféer, restaurant og events, som man kan finde på Vesterbro Torv, Gunnar Nu Plads, Torvet i Hillerød, for at nævne nogle få.
Alle der har fulgt med i den politiske proces eller har læst nærværende avis mange artikler gennem årene(!) ved, at det har været en kamp, at finde økonomi og få løst de praktiske spørgsmål. Tilbage står kun et: at finde et maximalt antal P-pladser i området. Det arbejdes der på og vi tror, at det bliver løst ved omlægning af Hvidovrevej og Damhus Boulevarden frem til Randrupvej, og ikke mindst omlægningen af Roskildevej. Samtidig ved vi også, at projektet i Rødovre Syd vil nedbringe antallet af biler på Damhus Boulevarden markant.

Annonce

Den positive klaphat
Pølsemanden skal nok få sin plads f.eks. på et hjørne af cafèen, slagteren kan med fantasi tilbyde frokost under parasollerne på torvet, i konkurrence med pizza og shawarma. For bageren må det være perfekt, at lave café, nu hvor indgangen til torvet bliver lukket fra Roskildevej. I Netto forretningens lokaler (lukket), kan der med fordel etableres en restaurant med et stort kunde-
underlag.
Det havde klædt avisen såfremt man havde set sit arkiv igennem. Eller havde overværet sidste måneds 2. behandling af budget 2017, hvor netop P-problematikken blev indgående drøftet. Eller havde spurgt de der faktisk ved noget om det samlede projekt for hele området – så var avisen ikke blev fejlinformeret. Undertegnede står gerne til disposition.
Så hermed en opfordring: tag den positive klaphat på, i stedet for de sortseende briller. Vi er mange, der har ventet op til halvtreds år på at skabe både nyt byliv og sikker trafik i Rødovre Syd.

Kommentarer

2 kommentarer om “Efterlysning”

  1. Christian Andersen siger:

    Kære Niels

    Hvordan vil Dansk Folkeparti sikre vejen mod vanvidsbilister?

    Vanvidsbilister kan du jo ikke forhindre på nogen måde!!!

    Det er ren nonsens, når du kæder tingene sammen på den måde.

    Din beskrivelse af Damhus Torvet må stå for din egen regning. Hvis jeg var erhvervsdrivende på Damhus Torvet, ville jeg ryste på hovedet af dig.

    Alt den snak om café, loppemarked, og andre fantasifulde ting, har jo ikke gang på denne jord.

    Der passerer omkring 40.000 biler i døgnet i fire spor klos op ad Damhus Torvet. Hvorfor er det, at det er så svært for flertallet i kommunalbestyrelsen at forstå, at det ikke er foreneligt med cafémiljø? Der er da ingen der gider opholde sig i sådan et miljø. Og det kan hverken et eller ti springvand ændre på.

    Jeg synes, at Michel Berg, Niels Spittau og co, skulle lave en lille udflugt til Damhus Torvet en efterårsdag, hvor det blæser og regnen står ned i lårtykke stråler, Det virker som om, at de har fået en idé om, at solen altid skinner på Damhus Torvet og er tilsmilet med 25 grader. Sådan er virkeligheden ikke!!!

    Skal Damhus Torvet ikke shines op?

    Jo tak, det ville da ikke gøre noget, men lyt dog til de erhvervsdrivende, jeg er sikker på, at de kender deres kunder bedre end de høje herre fra kommunalbestyrelsen.

    Rødovre er ikke København, og det er fint nok.

    Gad vide, hvordan Rødovre Centret ville reagere, hvis de pludselig fik at vide, at deres parkeringspladser blev reduceret ret så kraftigt?

    Med venlig hilsen

    Christian Andersen

  2. Kasper Møller siger:

    Kære Niels Spittau

    Jeg har svært ved at se, hvordan du kan kritisere lokalavisen for at viderebringe de erhvervsdrivende på torvets helt reelle bekymringer over at miste p-pladser på torvet.

    Planen om at lukke veje og fjerne P-pladser på torvet har aldrig været i høring. Derfor kan det vel ikke komme som den helt store overraskelse for dig, at der kunne komme noget kritik, når nu kommunen som vanen tro tvinger det ned over hovedet på folk istedet for at sikre reel inddragelse?

    Hvorfor holder kommunen først møde med de erhvervsdrivende EFTER at planen er politisk besluttet og betalt?

    Hele ideen om at lave et hyggetorv ud til en 4-sporet vej er i bedste fald forfejlet. Det findes mig bekendt INGEN andre steder i Danmark. Hvis det er så god en ide, hvorfor vælter det så ikke med sprudlende torve- og cafemiljøer på de andre store indfaldsveje til København? Butikkerne på torvet lever af bilerne. Fjerner man bilerne, så kvæler man butikkerne – og det ved borgmester Erik Nielsen godt.

    Derudover er dit argument trafiksikkerhed. Her vil kommunen nu bruge et større tociftet mio-beløb på at ændre farven på asfalten ved torvet. Hvordan skal det stoppe vanvidsbilister, hvis man ændrer farven på vejen? De unge mennesker der kører dødsræs hen forbi søen og torvet, tror du de stopper, fordi asfalten har en anden farve?

    Vh. Kasper Møller

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top