Støjgener på Roskildevej
roskildevej_001_211215_BP.jpg
P.E. Hansen vil gerne vide, hvornår der kommer støjdæmpende asfalt på Roskildevej. Foto: Arkiv
læserbrev Alle ved hvor meget støj påvirker mennesket og at vedvarende støj kan medføre mange stressrelaterede ting.

Det er derfor med stor tilfredsstillelse at konstatere, at der gennem de sidste par år er lagt et støjdæmpende lag asfalt på mange af Rødovres små villaveje med meget lidt gennemkørende trafik.
Rødovre kommune er jo normalt kendt for at tage sig godt af dens borgere, så det kan undre , at Rødovres mest trafikerede vej nemlig Roskildevej gennem Rødovre Kommune med etagebyggeri på begge sider stadig er belagt med den mest støjende asfalt der findes.
Trafikken på Roskildevej er jo steget voldsomt i de sidste mange år, og dermed et stigende støjhelvede fra de 20-30000 biler der dagligt passerer gennem Rødovre på Roskildevejen.
Se på omliggende veje f.eks. Avedøre Holme, Peter Bangs Vej, Hvidovrevej, Roskildevej gennem Brøndbyøster, Roskildevej fra Peter Bangs Vej og til Ålholm plads, alle har fået støjdæmpende asfalt. Sidst er støjproblemet omkring Damhustorvet også nævnt som noget, man går meget op i.
Hvorfor viger man udenom Roskildevejen gennem Rødovre?
Hvor ville det være dejligt om vi, der bor på Roskildevej i Rødovre, også kunne nyde sommeren for åbne vinduer.

Kommentarer

2 kommentarer om “Støjgener på Roskildevej”

  1. Hanne siger:

    Hvad nytter det med støjdæmpende asfalt, når motorcyklister får uhindret lov til at larme som vanvittige?

  2. Svend Erik Pedersen siger:

    Renovering af Roskildevej fra Damhustorvet til Tårnvej er et stort projekt som er planlagt gennemført i de kommende år: 2018-2021.
    Detailprojekteringen starter i 2017 for etapen fra torvet til Veronikavej.
    Gennem denne projektering skal elementerne i projektet fastlægges.
    Derfor er diskussionen om krav og ønsker til renoveringen af vejen lige nu særdeles aktuel.

    Diskussionen om støj er ét af disse temaer.
    Og i diskussionen om støj er vejbelægningen er ét af elementerne.
    Hjulstøj fra biler kan reduceres ved valg af særlige asfalttyper.
    Men trafikmængden på vejen er også vigtigt for støjen – og især vigtigt er trafikkens hastighed.
    Bilerne skal op på en vis mindste hastighed for at hjulstøjen overdøver motorstøjen.

    Alt dette og meget andet skal vi have teknikerne til at belyse i detailprojekteringen.
    På baggrund heraf kan vi så diskutere hvordan vi bedst muligt reducerer støjen på Roskildevej.

    Svend Erik Pedersen
    SF
    Formand for Teknisk Udvalg i Rødovre Kommune

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top