Annonce

Elever overtager IT-undervisning
mediepatruljen_022_160916.jpg
IT fylder mere og mere i de danske folkeskoler. I Rødovre Kommune bliver der på hver skole uddannet et hold elever, der med IT-viden i rygsækken skal lære klassekammeraterne at uploade filer og bruge diverse programmer. Foto: Brian Poulsen
digital læring Nu kan Rødovres elever ikke kun blære sig med at gøre en forskel i skolepatruljen. Et sprit- nyt hold af elever er netop sprunget ud som superbrugere i en såkaldt mediepatruje, der skal lære deres klassekammerater om det nyeste indenfor IT.

Udviklingen på IT-området går så hurtigt, at selv de mest nørdede lærere kan have svært ved at følge med samtidig med, at de skal integrere de nye muligheder i undervisningen.
Heldigvis er hjælpen ikke længere væk end den nærmeste skolepatrulje. Altså mediepatruljen forstås.
Mediepatruljeuddannelsen i Rødovre Kommune er en fælles kommunal indsats, der startede i sidste måned med at implementere Microsoft Office 365 på kommunens skoler. Hver elev fra 4.- til 9.klasse har allerede modtaget en computer, og der arbejdes til stadighed med en øget digitalisering af skolearbejdet, ikke mindst gennem de nye mediepatruljer, der i praksis betyder elev til elev læring.
”Mediepatruljeeleverne bliver superbrugere og de får samtidig optimeret deres formidlingsevne, når de skal ud i klasserne og lære fra sig. Mediepatruljen udarbejder en opgave,
som modtageklassen løser,” forklarer Pernille Reenberg, projektleder på mediepatruljeuddannelsen på Pædagogisk Udviklings Center.
”Elev-elevlæring og læringsfællesskaber på tværs af klasser taler rigtig fint ind i det 21. århundredes kompetencer, hvor der er særligt fokus på samarbejde, innovation og IT i anvendelse,” tilføjer hun.

Digital læring
I praksis er der tale om et hold fra hver skole, der lærer om og selv producerer små videoer om forskellige Office 365-komponenter (Red: OneDrive for Business, OneNote, Office Mix, Sway) samt værktøjer på SkoleTube.dk, som er et univers for skoleverdenen.
”Elevproduktionerne lægges i kanaler på SkoleTube og herfra kan elever og lærere, via korte videoer, lære, hvordan man uploader filer, deler filer, udarbejder en flot Sway-præsentation og arbejder med flipped learning,” forklarer Reenberg stolt.
Anna fra 4.K er en af mediepatruljeeleverne, og hun er ikke i tvivl om, det er en god idé, at det er elever, der lærer fra sig til andre elever.
”Jeg ved ikke helt, om de lytter mere, når det er andre elever, der fortæller, hvordan man gør, men det kan hjælpe nogen til at blive bedre til computere, som måske ikke var blevet det,” siger Anna og tilføjer helt naturligt:
”Og så er det meget sejt at være den der bestemmer. Hvis man bliver god til at bruge sin computer, bliver man også hurtigt god til alt muligt andet. Vi har allerede lært nogen, hvordan de bruger OneDrive og laver grupper, hvor man kan dele filer og snakke med hinanden. Det er noget man kan bruge i timerne i skolen, men også der hjemme.”

Annonce

mediepatruljen_020_160916

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top