Annonce

Hurtig robot skal øge kundeservice på nyt apotek
Robot2.jpg
Tyske håndværkere gør klar til at super-hurtig-robot kan sænke ventetiden. Foto: Emil Holtemann
Robotter I dag åbner et nyt apotek i Rødovre Centrum, der med tysk robotteknologi skal give mere tid til kundebetjening ved skranken.

Hvor mange butiksejere har ikke drømt om medarbejdere, der aldrig bliver syge, forkorter ventetider, og derved giver plads til god kundeservice?

Sådan en medarbejder har det nye apotek i Rødovre Centrum anskaffet sig i form af en splinterny tysk robot.

Annonce

”Det er det sidste nye skrig på markedet,” griner apoteker Flemming Strøm, der også er indehaver af to apoteker i nabokommunen Brøndby.

”Robotten står lige bag ved kassen. Jeg har to andre apoteker, så jeg ved godt hvordan man indretter et apotek på en smart måde,” siger Flemming Strøm, der med hjælp fra robotten agter at leve op til apotekerforeningens målsætning om at 80% af kunderne, skal ekspederes inden for fem minutter.

Netop derfor er top-50 mest solgte receptmedicin placeret lige ved hånden, resten klarer robotten på kun otte sekunder.

”I stedet for at gå i baglokalet for at hente medicinen, kan vi bestille varen via skærmen på computeren, og så kan tiden blive brugt på rådgivning og vejledning,” fortæller han om robotten, der har kostet et étcifret millionbeløb.

”Det er en stor investering, men det handler om at komme rigtig fra start og give kunderne en god førstegangsoplevelse.”

To apoteker i ét indkøbscenter

Selvom Rødovre Centrum utrætteligt udvider lokalerne, hører det til sjældenhederne, at der er plads til to butikker med stort set identiske varesortimenter.

”Der kommer årligt 8,3 millioner besøgende i Rødovre Centrum, så der skulle være kunder nok til to,” spår apotekeren, der har været farmaceut i snart 20 år.

Om kunderne vælger det ene eller det andet apotek, kommer nok ikke til at ændre på hvilken varer de får med hjem i posen.

”Det er ikke bolsjer, men medicin, vi har med at gøre. Er der noget kunderne går op i, så er det ventetid, det er en del af kundeoplevelsen,” siger Flemming Strøm.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top