Annonce

Skoleelever har spidset pennen
sidsteskoledag-valhoejskole.jpg
Karaktererne fik et nøk opad, da eleverne i 9. klasse sidste år var til afgangsprøver. Et af kommunalbestyrelsens mål er, at karaktergennemsnittet som minimum skal op på landsgennemsnittet i alle fag. Foto: Arkiv
skole En kvalitetsrapport viser, at afgangseleverne i Rødovres folkeskoleelever klarer sig bedre i dansk og matematik end for to år siden. Højere karaktergennemsnit betyder, at 98 procent af drengene og 94 procent af pigerne nu lever op til det nye karakterkrav for at tage en erhvervsuddannelse.

De elever der forlod kommunens folkeskoler i sommer, scorede højere karakterer end de elever der gik ud i 2013 og 2014. Skolerne er inde i en positiv udvikling, når det handler om karaktergennemsnittet, og det er især i dansk og matematik, at eleverne er begyndt at klare sig bedre. Tidligere har afgangseleverne ellers været et stykke under karaktergennemsnittet på landsplan, men nu er de ved at nærme sig.
”Vi er ikke i mål endnu, men det går den rigtige vej. Det viser, at vi er kommet rigtig godt fra start med folkeskolereformen. Vi var hurtigt ude i Rødovre, og skolerne var allerede godt på vej med elementerne fra reformen, før den trådte i kraft. Der bliver gjort en storartet indsats ude på skolerne af engagerede lærere, pædagoger og ledere. De fortjener stor ros,” siger formanden for Børne- og Skoleudvalget Flemming Lunde Østergaard Hansen om den positive udvikling.

Svinger meget
Formanden for Rødovre Lærerforening, Anders Liltorp, er naturligvis glad for at Rødovre Kommunes kvalitetsrapport viser, at karaktergennemsnittet gik op sidste år til afgangsprøverne, men han tror ikke at det isoleret set skyldes den nye folkeskolereform.
”Skoleelever er lige så forskellige som alle andre. Nogle årgange klarer sig godt og andre klarer sig mindre godt. Forklaringen på, at karaktergennemsnittet steg sidste år, kan ikke isoleres til en folkeskolereform. Det er mere komplekst,” siger Anders Liltrop.
Afgangsprøver har forskellig sværhedsgrad fra år til år, og det er derfor flere forskellige faktorer der spiller ind, mener Anders Liltorp.
”Det svinger meget, og det er også derfor vi ikke kan udstede nogle garantier om, at det nu kun går fremad. Vi forsøger i stedet at have fokus på faglighed og høj kvalitet i undervisningen for eleverne, så vi kan hjælpe og støtte dem bedst muligt,” siger han.

Annonce

Fremgang på Tinderhøj
Af Rødovres syv folkeskoler er det eleverne på Rødovre Skole, der til afgangsprøverne sidste år fik de højeste karakterer i gennemsnit. På Tinderhøj Skole er der også fremgang at spore. Skolen på Fortvej har tidligere ligget karaktermæssigt under, hvad man kunne forvente, når man sammenligner med elever med tilsvarende økonomiske og sociale forhold på landsplan, men i dag klarer skolen sig bedre end forventet. Karaktererne fra afgangsprøverne viser blandt andet, at elevernes karaktere generelt steg 10 procent.
Skolebestyrelsen glæder sig over den faglige udvikling, men udtaler i forbindelse med kvalitetsrapporten, at skolens faglige niveau fortsat ikke er der, hvor skolebestyrelsen vurderer, at eleverne har potentiale til at være. ”Skolens elever kan og bør være bedre fagligt rustede, når de forlader skolen,” skriver skolebestyrelsen.

Alle skal videre
Med karakterløftet til sidste års afgangsprøver er der nu en større andel af 9. klasseeleverne i Rødovre end på landsplan, der får karakteren 02 eller derover i både dansk og matematik. Det er det nye adgangskrav for at kunne komme ind på en erhvervsuddannelse. Det lever 98 procent af drengene og 94 procent af pigerne i Rødovre op til.
”Der er lokale udsving i karaktererne, som indikerer, at der skal sættes målrettet ind et par steder. Det hele handler jo om, at eleverne skal blive så dygtige de kan, og de skal bevare lysten til at lære nyt gennem livet. Hver enkelt elev skal udfordres og motiveres til at udfolde sig og udnytte sine potentialer. Det giver muligheder i livet,” siger Flemming Lunde Østergaard Hansen.

 

FAKTA:

Udvikling i karaktergennemsnit ved afslutningen af 9. klasse

Dansk, 2012/2013: 6,5
Dansk, 2013/2014: 6,7
Dansk, 2014/2015: 7,0
Matematik, 2012/2013: 6,5
Matematik, 2013/2014: 6,1
Matematik, 2014/2015: 6,7
Bundne prøvefag i alt, 2012/2013: 6,7
Bundne prøvefag i alt, 2013/2014: 6,6
Bundne prøvefag i alt, 2014/2015: 6,9

Kommentarer

3 kommentarer om “Skoleelever har spidset pennen”

  1. Hans Houmøller siger:

    Statistik er jo en sjov størrelse, der kan bruges efter behag, og selvfølgelig er det rart, når den slags viser fremgang og passer i ens kram.
    Dog skal man lige være klar over, på hvilket grundlag statistikker laves.
    Grundlaget her må siges at være temmelig spinkelt. Med den korte tid den såkaldte reform af Folkeskolen har været gældende, kan man næppe tillægge den de resultater, der her fremlægges.
    Der er også mange usikkerheder forbundet med den slags målinger, hvilket folk der beskæftiger sig med statistik godt ved og derfor bruger tallene med forsigtighed.

  2. Flemming Lunde Østergaard Hansen siger:

    Jeg er nu glad for, at det går stadig bedre med resultaterne for eleverne i Rødovre.

    Med venlig hilsen

    Flemming Lunde Østergaard Hansen

  3. Hans Houmøller siger:

    Der er sikkert ingen, der er kede af resultaterne.
    🙂 Hans Houmøller

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top