Annonce

Lettet over letbanesejr
letbane.jpg

Der kommer pres på Ring 3, når

Letbane Det lykkedes ikke transportministeren at trække i nødbremsen på letbanespørgsmålet. Til gengæld er der sikret større statslig kontrol og styring i samarbejdet om omegnens største trafikinvestering i årtier.  

Letbanen kommer. Den usikkerhed, der de sidste mange uger har svirret om fremtidens trafikløsning langs Ring 3 er nu væk. Det skyldes ikke mindst det pres lokale politikere har lagt på Christiansborg, vurderer Morten Bødskov (S), der var med til at forhandle aftalen på plads i første omgang.

”Jeg er utrolig glad for, at så mange har bakket op. Alle lokale partier har været i gang. Borgmester Erik Nielsen har været helt i front. Det er en stor sejr for Rødovre, og det var fantastisk at lave aftalen med så stor og bred opbakning i ryggen,” siger Morten Bødskov.
Som Socialdemokratiets finansordfører var han sammen med gruppeformand Carsten Hansen til at aftale letbaneløsningen med Lars Løkke Rasmussen dengang han var finansminister.
”Samlet set vil letbanen være det største løft af den kollektive trafik i Københavns Omegn siden anlæg af S-togsbanen. Det er selvsagt meget vigtigt. Men letbanen er mere. Den er det største enkeltstående vækstboost til Omegnen i mange år,” understreger Bødskov.

Annonce

 

Islev eksploderer

I Rødovre glæder borgmester Erik Nielsen sig mere over resultatet end han ærgrer sig over forløbet.

”Det var ærgerligt, at der kom den proces i gang. Vi havde brugt mange millioner i forberedelse, men det er gladelig for Rødovre og i særdeleshed Islev, at der nu er lavet en aftale. Det er Islev det er mest spændende for. Der vil udviklingen eksplodere, når der kommer nye trafikforbindelser igennem bydelen,” vurderer Erik Nielsen, der selvom det ikke er juridisk nødvendigt vil sende den nye løsning til godkendelse i kommunalbestyrelsen.

”Det er en god løsning det endte med, og jeg er glad for aftalen. Nu håber jeg bare, vi kan regne med regeringen denne gang, for vi havde jo lavet en aftale før. Det er svært med de regeringer,” siger han drillende.
For Rødovres vedkommende byder letbanen på en enkelt station, og projektet ligger sig i forlængelse af den fremgang som Rødovre oplever. Nye boliger, nye erhvervsområder, nye borgere og investeringer i et omfang, som langt overstiger, hvad vi tidligere har set.

Derfor mener Morten Bødskov også, at man skal kende sine politikere på kampen for eller imod.
”De borgerlige partier på Christiansborg har altid været imod letbanen. De prøvede igen at slå projektet i stykker. Det de gamblede med var milliardinvesteringer, mange nye boliger og nye erhvervsområder og store udviklingsmuligheder for Københavns Omegn,” siger han og tilføjer:
Kampen for letbanen har vist, hvem der kæmper for Rødovre og Københavns Omegn. Det samarbejde vi har etableret må vi fortsætte. Vi har vist, at når vi står sammen, så er styrken stor. Så stor, at den giver resultater. Det er det vi er valgt til. Vi er valgt til at kæmpe for vores holdninger og valgområder.”

 

Lokalpolitisk pres

I Rødovre har flere partier forsøgt at presse deres folkevalgte på Christiansborg.

”Lige nu ser vi en række politiske manøvrer i Folketinget som udefra kan tolkes som værende iscenesat benspænd,” skrev en række Venstrepolitikere og borgmestre til deres folketingsgruppe i sidste uge. Herunder Claus Gisselmann Olsen fra Rødovre.

” Lige nu må vi lokalt set konstatere, at Venstres troværdighed i denne sag kan ligge på et meget lille sted. Vi bliver mødt med hovedrysten fra vores borgere og erhvervsliv. Venstre kunne fra starten have lukket en konservativ enmandshær eller andre småpip. I stedet har Venstre konstant og vedvarende selv båret ved til bålet og gentagne gange stemt for udskydelser på et tyndt grundlag,” står der i brevet der har afsendere fra hele omegnen.

”Man synes i Folketing og regering helt at glemme, at dette her IKKE er et – almindeligt – statsligt projekt. Det er et samarbejde mellem 11 kommuner, en region og Staten, hvor region og kommuner står for den største investering. Vore kommuner har allerede investeret betragtelige millionbeløb i tiltro til, at en aftale med Staten er en aftale med Staten,” tilføjer Claus Gisselmann Olsen og de andre lokalpolitikere i det åbne brev.

”Venstre i Folketinget bør med det samme sende et meget klart signal til kommunerne og til baglandet om, at Venstre ikke vil udvise respektløshed over for 7 års arbejde i letbanesamarbejdet mellem stat, region og kommuner,” opfordrer de.

 

Kommentarer

1 kommentar om “Lettet over letbanesejr”

  1. Hans Houmøller siger:

    Godt, at angrebet på den kollektive trafik i vores område blev afværget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top