Rødovre reklamerer midt i byens trafik
infoskaerm_001_070415_BP.jpg
Ifølge kommunens eget jobopslag bliver det op til den nyansatte journalist selv at lave aftale om annoncering på de offentlige reklameskilte midt på byens store veje. Foto: Brian Poulsen
HOLD ØJE MED TRAFIKKEN: Rødovre Kommune sætter kæmpe reklameskilte op for at fange bilisters opmærksomhed.

Da beboerne på Kamstrupvej ville sætte et lille skilt om nabohjælp op, var beskeden fra kommunen klar: “Det er til fare for trafikken.” Nu bruger kommunen selv 1,2 millioner kroner på at sætte kæmpe lysreklamer op på byens mest trafikerede veje.
“Sikke en dobbeltmoral, der hersker i forvaltningen. Det er lige til at brække sig over,” skriver Michael H. Dandanell i et læserbrev.
Han frygter de trafikale konsekvenser af den nye markedsføring, der vil få bilisterne til at kigge væk fra vejen, men den risiko er allerede blevet undersøgt forsikrer gruppeformand for Socialdemokraterne, Britt Jensen (S).
“Der står allerede storskærme i omegnen af flere jyske byer som Skanderborg og Århus. De er endda større, end dem vi har besluttet. Selvfølgelig har man drøftet spørgsmålet, også med politiet,” siger hun og tilføjer:
“Der er vel ikke forskel på dét og andre digitale informationsskærme og digitale reklamer for eksempelvis P-pladser, som vi ser i andre kommuner, hvorfor skulle der pludselig ske alvorlige ulykker, fordi de tilsvarende infoskærme kommer i Rødovre,” siger hun.

Vil udskyde skærme
Politisk er der bred opbakning til de digitale reklameskærme. Kun Konservative vil træde på bremsen, dog ikke af hensyn til trafiksikkerheden.
“Dette er ikke en kommunal kerneopgave. Vi mener simpelthen ikke, at Rødovre Kommune skal eje eller drive lystavler,” siger Chris Lassen Jensen (K).
“Det er ikke de 1,2 mio. kr. kommunen taber de første fem år. Eller for den sags skyld de 57.000 kr. som kommunen årligt vil tabe efter 2020. Det er princippet i hvad kommunen skal drive og hvad kommunen ikke skal drive,” tilføjer Chris Lassen Jensen, der opfordrer til at sagen udskydes med henblik på, at opfordre private annonceaktører til at sætte lystavler op.

Journalist skal selv skaffe annoncører
Socialdemokraternes gruppeformand, Britt Jensen afviser dog, at lystavlerne skal bruges på den måde.
“De nye skærme skal skærpe opmærksomheden på begivenheder som foregår i Rødovre, og er ikke til kommercielle reklamer,” understreger Britt Jensen.
Alligevel står der i kommunens jobopslag, at den nye offentlige journalist får ansvaret for at opsøge og indgå konkrete aftaler med eksempelvis kulturarrangører om annoncering på skærmene.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top