Tør du tage fem minutters pause
pilates-9.jpg
Hanne Sophie Kristensen har undervist i mange former for holdtræning i snart 25 år. Foto: Red.
sundhed Sammen med Balance Pilates giver vi dig de næste fire uger en øvelse på fem minutter, der gør dit helbred bedre og arbejde lettere.

For meget og for ensformigt arbejde kan ødelægge mere end dit humør. Har du også siddet foran computeren det meste af din arbejdsdag, og kan nu mærke at din nakke, ryg og skuldre er stive og måske gør det også ondt, så er det nu du skal lytte til din krop. Det mener Hanne Sophie Kristensen fra Balance Pilates. Hver dag hjælper hun borgere, der har været i en fastlåst stilling i al for lang tid med at få en bedre arbejdsdag og en fritid uden ømhed og smerter. Ofte tager det kun fem minutter.
“Vores krop er skabt til bevægelse og derfor skal den bevæges, ellers vil kroppen give os signaler på at den ikke har det godt. Spørgsmålet er så, hører du efter, hvad kroppen siger til dig? Eller lader du være med at høre efter og “tvinger” din krop til at indordne sig,” spørger Hannne Sophie Kristensen retorisk.

Åndedrættets betydning for din ryg
Kroppen vil nemlig altid forsøge at overleve i de situationer, som den bliver udsat for. Så hvis den for eksempel bliver sat foran en computer og bliver fastlås i den samme stilling i flere timer, så skal den nok finde en måde at ‘overleve’ på.
“Men det er jo ikke ens betydende med at det er det bedste for din krop,” understreger Hanne Sophie Kristensen.
“Når du sidder i den samme stilling over længere tid foran en computerskærm, sker der ofte følgende: Skulderen fastlåses, så du kan udføre de små fine bevægelser, der kræves for at ramme de rigtige taster eller bevæge musen præcist. Nakken fastlåses i en stilling, så øjnene kan følge med på skærmen og ryggens muskler bliver trætte af at fastholde ryggen i den samme stilling i flere timer og stille og roligt synker du sammen og sidder nu i en stilling, hvor din åndedrætsmuskel ikke kan arbejde optimalt – det vil sige at du ikke kan trække vejret optimalt. Og åndedrættet har en meget stor betydning for din rygs velbefindende,”
siger Hanne, der mener, at man kan bruge åndedrættet som sin egen lille kiropraktor.
Når du trækker vejret optimalt, skaber din primære åndedrætsmuskel (dia-phagma/mellemgulvet), nemlig en bevægelse af både muskler, bindevæv, organer, kar, nerver, knogler og led omkring hele rygsøjlen. Du kan altså bruge dit åndedræt som din egen lille massør og kiropraktor – hvis du vel og mærke trækker vejret optimalt. Dette er basis for, at musklerne omkring rygsøjlen giver dig en stærk ryg.
Lav øvelserne med hjælp fra rnn.dk. Herpå rnn.dk vil Hanne i de næste fire uger give dig en øvelse, som du kan bruge til at holde fem minutters pause. Du kan lave øvelsen, når du kan mærke på din krop, at den har brug for det. Øvelserne vil både være åndedrætsøvelser og øvelser, hvor du får bevæget ryggen, nakken og skuldrene.



FAKTA:

• Hanne Sophie Kristensen har undervist i mange former for holdtræning i snart 25 år.

• De sidste 10 år har hun brugt meget tid på at dygtiggøre sig indenfor Pilates og EFFEKT – 2 former for træning, hvor

funktionalitet, åndedræt og kropsbevidsthed prioriteres højt.

• Hanne har desuden afholdt mange kurser og uddannelser for andre instruktører i hele Danmark.

• Hun har i flere år også været underviser på fysioteraput Lotte Paarups Pilatesuger på Club La Santa Sport.

Hanne er er indehaver af Balance Pilates, som ligger på Egegårdsvej 3 i Rødovre.

 Du kan læse mere på www.balancepilates.dk

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top