Annonce


Vil opføre 200 meter lang bro over Jyllingevej
Bro-over-Jyllingevej1.jpg
Broen over Jyllingevej bliver 212 meter lang og er designet med en svag stigning, så brugerne bliver forstyrret minimalt. Foreningen Vestvoldens Venner er ikke begejstrede for projektet. Foto: Persolit
ny bro To nye broer skal gøre det endnu lettere at bevæge sig på Vestvolden fra Slotsherrensvej i nord til Gl. Køge Landevej i syd. I kulissen kæmpen foreningen ’Vestvoldens Venner’ for at bremse projektet.

Partnerskabet omkring genoplivelsen af Københavns Befæstning – Realdania, Naturstyrelsen og Kulturstyrelsen – har i samarbejde med kommunerne i Rødovre og Brøndby besluttet at bygge to nye broer over henholdsvis Jyllingevej og jernbanen mod Roskilde.

De to broer skal forbinde Vestvolden, og gøre det endnu lettere for fodgængere, cyklister og andre bløde trafikanter at udnytte de rekreative arealer på Vestvolden.

Annonce

Med de nye broer vil alt lige fra cyklister over rulleskøjte-løbere til fodgængere kunne bevæge sig ti kilometer uden at være tvunget til at standse for krydsende motortrafik en eneste gang.

”Københavns Befæstning er grønt område fyldt med rekreative muligheder. På Vestvolden har vi vægtet cyklisterne og rulleskøjtebrugerne højt, så de to broer understøtter idéen om et inkluderende sundhedsrum med fysisk aktivitet,” siger repræsentant for partnerskabet, Christian Andersen, projektleder i Realdania.

To broer
De to broer bliver placeret over Jyllingevej og over jernbanen i Brøndby. Broen på Jyllingevej bliver 212 meter lang, og vil dermed få en svag stigningsprocent, så cyklister og rulleskøjte-løbere let og elegant kan komme over vejen. Borgmester Erik Nielsen glæder sig over projektet.

”Det er en stor glæde, at vi nu kan imødekomme ønsket fra mange borgere og erhvervslivet i lokalområdet om en bro over Jyllingevej. Vi er stolte af broen, som, vi forventer, bliver et nyt kendetegn for området,« siger Erik Nielsen.

Nej tak
Det er dog langt fra alle der er begejstrede for de kommende byggeprojekter i de grønne områder på Vestvolden. Fredningsnævnet i København har givet en dispensation til at bygge broerne, men den afgørelse har Foreningen Vestvoldens Venner nu klaget over.

”Vi er interesserede i at bevare Vestvolden i dens oprindelige udseende. Det er Danmarks største fortidsminde, og vi mener, at det ødelæggende med to lange broer. Der er regler for, hvad man kan og ikke kan og her er broer ikke omtalt,”  fortæller formand for foreningen Helge Petersen.

Klagesagen skal nu behandles, og tidshorisonten for byggerierne er derfor usikre.

”Alle klagesager forsinker processen, så der er lidt usikre fremtidsperspektiver i øjeblikket. Hvis alt går vel, vil byggeriet begynde i foråret 2014,” fortæller projektleder i Naturstyrelsen Ulrik Winther.

Broen over Jyllingevej bliver opført af Persolit, mens Zacho-Lind Entreprenør-firma bygger broen over Vestbanen. Naturstyrelsen er projektleder på begge broer.

4 kommentarer om “Vil opføre 200 meter lang bro over Jyllingevej”

  1. Finn Lykke siger:

    Vestvoldens Venner glemmer lige, at Vestvolden IKKE har sit oprindelige udseende, idet såvel Jyllingvej som jernbanen jo er en gennembrydning af den oprindelige Vestvold.

    At bygge bro over to gennembrydninger kan efter min mening ikke regnes som et alvorligt indgreb i Vestvolden. Broen over Roskildevej har jo fungeret fint i mange år.

  2. RMBFAN siger:

    Og at der slet IKKE hørte træer til på det oprindelige fæstningsværk ! selvfølgelig skal de broer bygges .

  3. Jensen siger:

    Jeg er efterhånden så træt af alle de selvbestaltede “beskyt naturen” typer.

    De render rundt i deres naivitet, og tror virkelig at de beskytter det ene og det andet, i virkeligheden gør de ofte mere skade end gavn, da de bremser ellers udmærkede projekter.

    Øresundsforbindelsen:
    Det ødelægger alt liv i Øresund, bla bla bla
    Vi andre udtalte at der ikke ødelægger noget som helst, kun i den periode byggeriet står på vil der være lidt forstyrrelser.
    Og hvad skete der!
    Der kom lidt forstyrrelser, og ikke nok med det det eksisterende liv blomstrede op som aldrig før, og der kom nye arter til på peberholmen.
    I det hele taget en kæmpe succes.
    Og sådan har det været mange steder.

    Alle vil have forureningsfri energi, men alle de vindmøller er i vejen, solfangerne er grimme, bla bla bla

    Man opretter en forsøgspark i Nordjylland, da det er det bedste område at teste den type landbaserede vindmøller.
    De frelste gør alt for at stoppe det, dette gør hele projektet endnu dyrerer end det egentlig ville blive, og slutresultatet bliver så længere ude i fremtiden.

    I mellemtiden bliver den danske vindmølle industri sat tilbage i forhold til de udenlandske konkurrenter.

    DISSE SELVBESTALTEDE NATUR KÆMPERER SKADER LANGT MERE END DE GAVNER.

    Jeg har aldrig haft en bil, vil ikke have en, da jeg selv synes at Danmark ikke er større end at jeg kan komme fra a til b på ingen tid.
    Jeg genbruger hvad jeg kan.
    Jeg samler nogle gange op efter andre og deres svineri osv.

    Men jeg vil ALDRIG være medlem af en selvbestaltet frelsergruppe, hvor en formand på mine vegne udtaler at jeg er imod det ene og det andet.

    Så derfor, lad for he-vede mig få min bro, så jeg kan cykle uhindret til Utterslev mose og tilbage og måske videre ad vestvolden indtil den slutter.

    I er ingens venner andre end jer selv!

  4. ole andersen siger:

    det er en rigtig gog ide med broer over jyllingevejen da det er meget svært at komme over dem broen over jernbanen er også ok

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top