Gerne helhedsskole
roedovre-skole_01_180313_BP.jpg
Det kan godt være, at Rødovre Skole ikke får anledning til at hænge dette skilt op, når der kommer en helhedsskole med aktivitetstimer. Foto: Brian Poulsen
skole Alt for mange unge forlader folkeskolen uden at have lært tilstrækkeligt. Ikke mindst tosprogede drenge. Det kan helhedsskolen måske hjælper dem til, mener Skoleudvalgsformand, Flemming Lunde Østergaard Hansen.

Efter flere ugers mudderkast og sjove happenings er det nu blevet hverdag for landets lærere. Det er det i den grad også for elever og forældre, som venter spændt på den skolereform, der skulle følge i kølvandet på en ny arbejdstidsaftale.
For det er regeringens udspil til en ny folkeskolereform, der for alvor kan få stor betydning for børn og unge i Rødovre.
“Et udspil, der flugter godt med flere af de tiltag, som vi har gennemført på skoleområdet de senere år i Rødovre, ” mener formand for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen (A).

Svært for drengene
Baggrunden for forslaget om helhedsskole er dyster. I dag forlader alt for mange unge nemlig folkeskolen uden at have lært tilstrækkeligt. Det gælder især drenge, ikke mindst tosprogede drenge. Det er også et problem, som vi desværre kender her i kommunen.
“Helhedsskolen vil medføre en mere sammenhængende skoledag, end vi kender i dag. Nogle af de aktiviteter, som vi kender fra vores Skolefritidsordninger (SFO) og byggelegepladser, som fx bevægelse og værkstedsundervisning, skal integreres i skolen. Samtidig vil hovedparten af elevernes lektier kunne klares i skoletiden,” siger udvalgsformanden og fortsætter:
“Eleverne har derfor reelt fri, når skoledagen slutter. Vi har i dag lektiecafeer på alle vores skoler i kommunen, men det er et tilbud, som ligger ved siden af, hvad der i øvrigt foregår. Det betyder, at kun et fåtal benytter sig af tilbuddet. En ambition i regeringens forslag er desuden, at skolen i højere grad skal åbne sine døre for fx fritidslivet, musikskolen, erhvervslivet. Det kan føre til et gensidigt samarbejde. For de ældste elever er tankegangen i reformen, at der skal laves endnu bedre brobygningsforløb mellem skoler, erhvervsliv og ungdomsuddannelser. Det er helt i tråd med den indsats, vi har hos os.”

Annonce

Faglig styrkelse
Regeringens forslag til helhedsskole vil betyde, at eleverne som noget nyt får engelsk fra 1. klasse. At dansk og matematik styrkes sammen med natur/teknik og de praktiske/musiske fag. Alle elever får som noget ligeledes nyt den i medierne meget omtalte ‘aktivitetstid’ i løbet af dagen.
“Denne tid, kan bruges på at kombinere læring med fx mere bevægelse. Hvor lang skoledagen ender med at blive, står fortsat hen i det uvisse. For mig vil det være fint, hvis skoledagen ikke bliver helt så lang, som regeringen foreslog i sit udspil. Eksempelvis er 37 timer for de ældste elever efter min mening i overkanten. Også fordi lektier ikke kan undgås helt,” siger Flemming Lunde Østergaard Hansen.
“Alt i alt er regeringens forslag til ny folkeskole, noget jeg som lokal socialdemokrat kan stå helt inde for. Og noget som jeg meget gerne vil være med til at udrulle i et tæt samarbejde med medarbejdere på skolerne, elever og forældre i Rødovre,” tilføjer han.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top