Annonce

Folkeskolen er en fælles opgave
skolestart1_100810_BP.jpg
Selvom Rødovres elever til trods for fire ugers pause stadigvæk har fået det antal undervisningstimer, de ifølge loven skal have, kalder både lærere og ledere nu til ekstraundervisning. "Og det bliver ikke lederne alene, der bestemmer hvordan," forsikrer formanden for Skoleudvalget. Foto: Brian Poulsen/arkiv
efter lockout Med regeringsindgrebet mistede Rødovre Lærerforening deres ret til at forhandle den enkelte lærers vilkår direkte på skolen. ”Alligevel skal lærerne tages med på råd.” Det understreger formand for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen (A).

”Jeg ville gerne have haft, at parterne selv var nået frem til en aftale.” Hvis ikke man skulle vente pænt på sin tur, ville ordene være blevet sagt i munden på hinanden. Selvom bølgerne er gået højt under konflikten mellem Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening, er de lokale parter her kort efter regeringsindgrebet helt på bølgelængde.

”Det ville have skabt en bedre situation, hvis parterne selv var blevet enige. Det er det en forhandling går ud på. Man får lidt og giver lidt. Nu står vi i en situation, hvor der er et regeringsindgreb, som vi må forholde os til, når vi ved lidt mere om hvad der skal ske, men inden da vil jeg gerne rose den måde lærerne lokalt håndterede konflikten på. De har tabt penge på ikke at kunne arbejde og har hørt på urimelige anklager. Alligevel har de taget det hele med god energi og godt humør,” siger Flemming Lunde Østergaard Hansen (A). Som formand for Skoleudvalget er det hans ansvar, at lærere og ledere finder deres nye roller på skolerne hurtigst muligt. Ikke mindst på grund af de nært forestående eksaminer.

Annonce

”Lederne skal snakke med de lærere, der har de relevante klasser og drøfte med dem, hvordan vi løfter den opgave hurtigst muligt. Er der noget, der skal indhentes, er der noget der skal øves eller skal der gøres en særlig indsats, så skal det ske efter en dialog med lærerne,” siger Flemming Lunde Østergaard Hansen.

I Danmarks Lærerforening er Anders Liltorp helt enig.

”Man vil ikke opleve lærere, der er fornærmet over indgrebet. Skuffet måske og trætte, men alligevel fulde af gå på mod. Samtidig håber jeg meget, at Rødovre , som jo er Erik Nielsen, formand for Kommunernes Landsforenings egen kommune, vil gå forrest og fortsætte den gode tradition vi har for forhandling og dialog. Der er jo ingen der siger, at man ikke skal lave alle de gode løsninger med Danmarks Lærerforening, som vi har haft tradition for her i Rødovre. Det er nu bare op til kommunen om de vil forhandle med os eller lade lederne tromle derudaf,” siger Anders Liltorp.

 

Og der er grund til at snakke sammen. Ialt er 16.000 lektioner blevet aflyst i Rødovre under konflikten. Skal de gennemføres fornuftigt er det svært at se, hvordan det kan gøres uden en fornuftig dialog.

Men dialog synes Anders Liltorp også der skal være om alle de penge, som kommunen har sparet under konflikten.

”Pengene kan ikke bare overføres til næste år, så vi synes da det ville være en god idé at få diskuteret, hvad vi stiller op med alle de lønmidler. Vores udgangspunkt er, at de skal bruges på at hæve serviceniveauet,” siger Anders Liltorp.

Han har for længst læst de 78 siders regeringsindgreb og er ikke voldsomt begejstret, omend han har svært ved at se præcis hvad det er, der bliver nemmere og vil give mere kvalitet i undervisningen.

”I stedet vælger vi i lærerforeningen at fokusere på, at det man har mulighed for at lave lokale aftaler med Danmarks Lærerforening, selvom der er lagt op til, at forhandlingerne foregår mellem den enkelte skoleleder på den enkelte skole og den enkelte lærer,” siger Liltorp med en grimasse, der ikke er til at tage fejl af.

Ved siden af ham understreger Flemming Lunde Østergaard Hansen, at også lederne skal klædes på til at kunne løfte det ekstra ansvar de måtte få.

Det giver Anders Liltorp dog ikke meget for.

”Der er en kæmpe forskel mellem at forhandle selv helt små detaljer af arbejdslivet med den enkelte lærer. I Rødovre har vi en organisationsgrad på 99,7. Vi har fælles ønsker og har på demokratisk vis organiseret os, så nogen taler vores fælles sag. Den opbakning vi har, skal bruges til at skabe de mest tydelige rammer for hvordan vi i fællesskab, skaber den bedste skole. Nu kommer der et mismatch mellem en leder og en lærer. Det er en skæv magtbalance som vi vil holde øje med,” understreger Anders Liltorp, mens udvalgsformanden nikker bekræftende.

”Vi venter stadigvæk på en uddybning fra ministeriet, der beskriver hvad der er af muligheder og begrænsninger i lovindgrebet. Men det er oplagt, at der fremover vil blive forhandlet med den enkelte lærer på den enkelte skole og være drøftelser med lærerforeningen på kommunalt plan,” mener Østergaard og tilføjer:

”Der skal laves en god skole for eleverne. Dét er et fælles ansvar. Mit ansvar er politisk. Signalet vil være, at det skal fungere, men at det ikke skal ske via et ensidigt diktat. Der skal være et råderum.”

Ligesom i skolen, er det læreren, der får det sidste ord.

”Jeg håber, at cirkulæret for sund fornuft kommer op, og Rødovre Kommune siger fra og tør lave vores eget system, der ikke bygger på tællearbejde.”

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top