Annonce

Konflikten tærer hårdt på lockoutede lærere
anders_liltorp.jpg
At situationen er svær for lærerne kan ikke fornemmes, når man møder dem i gadebilledet. Tværtimod ser det ud til, at de mange aktiviteter, der nu er i gang blandt lærerne, er med til at fastholde engagementet og fællesskabet. Foto: Privat
lockout Den hårde retorik i konflikten mellem Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening tærer hårdt på lærerne. "Vi har flere lærere, der synes, at det er tungt og demotiverende at blive omtalt, som KL har gjort i gennem længere tid," siger formand for Rødovre Lærerforening, Anders Liltorp.

Lockouten er en realitet, og i Rødovre betyder det, at 88 procent af lærerne ikke skulle møde ind på deres arbejdsplads efter påske.
Lærernes arbejdstidsregler er den største hæmsko i konflikten mellem Danmarks Lærerforening og KL. Landet over demonstrerer lærere med brandtaler og protestsange i kampen for bedre undervisning. Formand for Rødovre Lærerforening, Anders Liltorp, fortæller, at kampgejsten er stor blandt byens 362 lockoutede lærere, men at konflikten også har store følelsesmæssige konsekvenser.
“Det er hårdt følelsesmæssigt. Vi vil vores arbejde, og vi har været glade for de tiltag, som kommunen har igangsat på skoleområdet. Derfor bliver vi ramt af den anklagende tone i debatten,” fortæller Anders Liltorp og fortsætter:
“Ingen af os bryder os om at blive sammenlignet med rigide arbejdstagere, som ifølge KL er stort set ledelsesresistente. Det er ude af trit med virkeligheden – særligt her i Rødovre. Fra den ene dag til den anden har størstedelen af byens lærere ikke en arbejdsplads at møde ind på. Det er frustrerende ikke at mødes med sine elever og kollegaerne om det, vi brænder for. Derfor bruger vi også meget tid på at være sammen for at fastholde det engagement, som vi har i dagligdagen,” siger han.
Drop offerrollen
KLs formand, Rødovres borgmester Erik Nielsen (A), mener at lærerne skal droppe offerrollen. Han opfordrer i stedet alle parter i konflikten til at tage ansvar.
“Jeg synes ikke, vi har været grove i retorikken. Vi synes ikke, lærerne er doven eller rigide, som mange medier fremlægger det. Mange laver omskrivninger af det, vi siger, og i den forbindelse har lærerne påtaget sig en offerrolle. Vi må tale med hinanden i stedet for at bruge medierne, for vi har alle sammen et ansvar i konflikten,” forklarer Erik Nielsen.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top