Annonce


Ny letbane er vigtig for Islev
20121211_Rodovre.jpg
Med letbanen forventes det, at der genereres op til 20.000 arbejdspladser i byområderne nær de nye stationer frem til 2032. Ved fuld udnyttelse af det samlede byudviklingspotentiale kan der på langt sigt skabes op mod 90.000 til 100.000 arbejdspladser i de 11 Ringbykommuner. Foto: Presse
letbane Rødovre Kommune glæder sig over at have ændret de oprindelige letbaneplaner, så der nu kommer en station i Islev.

27 kilometer letbane kommer snart til at sætte sit præg på hovedstaden. Ringby-Letbanesamarbejdet har netop offentliggjort en udredning, der viser, at man kan anlægge en letbane på Ring 3 med flere passagerer end på Kystbanen.
Kystbanen har i dag godt 10 millioner passagerer om året, mens letbanen forventes at få 13-14 millioner årlige passagerer.
De så oprindeligt ud til kun at skulle kigge på Rødovre gennem vinduet, men på rådhuset i Rødovre er man stolte af, at byen nu endelig får sin egen letbanestation.
”Den nye letbane er meget vigtig for udviklingen af Islev på længere sigt. Det lå ikke i den oprindelige plan, at Rødovre skulle have en station, og det har været lidt af en kamp at få det på plads. Det er meget vigtigt, at vi fik forhandlet hjem, at der skal være en station i Islev. Det kommer til at give et stort løft til området, når letbanen står færdig om cirka syv år”, siger borgmester Erik Nielsen (A).
27 stationer. Letbanen kommer til at transportere rejsende fra DTU Lyngby i nord til Ishøj i syd med elektriske letbanetog, der får afgange hvert 5. minut.
Det giver svimlende 43.000 passagerer om dagen til 27 forskellige stationer, hvoraf den i Islev selvsagt kun er den ene.
Letbanen kommer til at binde alle S-togslinjerne i Fingerplanen sammen til et netværk og dermed løse problemet med at komme på tværs af fingrene. Letbanen vil kunne stå klar i 2020.
”Letbanen er et af svarene på de trængselsproblemer, som tusindvis af borgere i hovedstadsregionen oplever hver eneste dag. Vi skal have bedre kollektiv trafik, og her vil den nye letbane gøre det hurtigere og nemmere at transportere sig mellem kommunerne”, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Sker noget før letbanen
 Helt så længe kommer borgerne i Islev ifølge borgmester Erik Nielsen dog ikke til at vente på, at der sker noget i området.
”Kommunalbestyrelsen arbejder med udvikling af Islev på både den korte og den lange bane. På den korte bane er det naturligvis vigtigt, at vi får sikret, at der fortsat er en dagligvarebutik på Islev Torv. Det er vores klare holdning, at Coop bør frigive lokalerne på torvet, så der kan åbne en ny forretning – og helst et stort supermarked, der kan tiltrække handlende og dermed også hjælpe det øvrige handelsliv på Islev Torv. Det er det, der skal til, for at give Islev Torv et løft her og nu”, siger Erik Nielsen.

Fra bil til letbane
 Udredningen viser, at letbanen dagligt vil flytte 4.000 personture fra bilerne over i letbanen.
”Letbanen vil give den kollektive trafik mellem de 11 Ringby-kommuner et tiltrængt løft og være et reelt alternativ til bilen. Den nye letbane er afgørende for, om vi kan skabe byudvikling, vækst og nye arbejdspladser, og jeg er stolt over det stærke samarbejde på tværs af kommunegrænserne med et fælles mål om at styrke hovedstadsregionens kollektive trafiknet”, forklarer formand for styregruppen i projektet, borgmester i Gladsaxe Kommune, Karin Søjberg Holst.

Annonce

Kan skabe arbejdspladser
 Men det er ikke kun i Islev, at letbanen kommer til at have en positiv afsmittende effekt på udviklingen. Med letbane til Ringby-kommunerne er der ifølge planerne et stort potentiale for byudvikling, idet letbanen kan skabe grobund for op til 20.000 nye arbejdspladser og op til 40.000 nye indbyggere frem til år 2032.
”Letbanen vil blive en ny trafikal rygrad i regionen, der vil tiltrække borgere, medarbejdere og virksomheder og dermed sætte skub i væksten i hele Region Hovedstaden. Herlev og Glostrup hospitaler er nogle af regionens største arbejdspladser, og her er den kommende letbane med stationer helt tæt på hospitalerne en stor hjælp for medarbejdere, patienter og pårørende”, siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen.

 

FAKTA:

Projektet med at etablere en letbane blev indledt i juni 2011, og er et stærkt samarbejde på tværs af 11 kommuner, Region Hovedstaden og staten.

• En styregruppe og en embedsmandsgruppe har haft ansvaret for at udarbejde et beslutningsgrundlag, som nu er færdiggjort.

• I de kommende måneder er det op til de 11 kommunalbestyrelser, Regionsrådet og staten at beslutte, om de vil etablere en letbane på Ring 3.

• De 13 parter i projektet er: Staten ved Transportministeren, Region Hovedstaden, Lyngby- Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Albertslund Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Brøndby Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Høje-Taastrup Kommune.

• Letbanen på Ring 3 vil blive ca. 27 km lang og få 27 stationer. Afstanden mellem stationerne
er i gennemsnit 1 km.

• Letbanen forventes at få 43.000 daglige passagerer. Det svarer til 13-14. mio. passagerer om året. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 mio. passagerer i 2011.

• Anlægget af letbanen vurderes at koste ca. 3,8 mia. kr. i 2013 prisniveau, inklusiv en korrektionsreserve på 15 pct. Derudover er der driftsrelaterede anlægsudgifter til tog, vedligeholdelsescenter mm. på ca. 1,3 mia. kr. i 2013 prisniveau.

• Letbanen skal køre hvert 5. minu. Letbanetogene vil have en gennemsnitshastighed på ca. 30 km/t, inklusiv stop ved stationer og lyskryds.

• Det vil tage ca. 55 minutter at rejse de 27 km fra stationen ved Lundtofte i nord til Ishøj i syd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top