Annonce

Kommunen: “Vejregler er kun vejledende”
webasfalt-roedovrevej_02_051012_BP.jpg
Foto: Brian Poulsen
TRAFIGALT Ind- og udkørselsbumpene langs Rødovrevej 188 kan sagtens være højere end Vejdirektoratets vejregler foreskriver. Rødovre Kommune mener nemlig kun, at reglerne er vejledende.

Hastigheden skal ned og sikkerheden skal op. Rødovre Kommunes trafiksanering af Rødovrevej er gennemført for at sænke det generelle hastighedsniveau, og dermed øge trafiksikkerheden og trygheden langs vejen. Kommunens grønne tanker spiller også en rolle. Vejens grønne profil, med planter og træer i midterrabatten, skal være med til at skabe et attraktivt vejrum.
Etape 4. og 5. af trafiksaneringen, der strækker sig fra Gunnekær til Jyllingevej, er nu så godt som færdig. Det sidste asfalt-lag er lagt, og faktisk er det kun striberne i vejen der fortsat mangler. I Rødovre Kommunes Vej- og Trafikafdeling er der stor tilfredshed med arbejdet, men i kulissen har naboer til Rødovrevej kun hovedrysten til overs for trafiksaneringen.

Ude med tommestokken.
Jan Hansen er blot en af de mange naboer, som med stor undren har fulgt med i vejarbejdet. Han har fået ødelagt undervognene på en af hans biler, og han mener, at det er som en direkte konsekvens af de høje Ind- og udkørselsramper. Han har selv været ude med tommestokken og måle højden på ramperne. De er væsentligt højere end de 10-12 cm. som Vejdirektoratets manual for vejregler foreskriver det, men tallene kommer han ikke langt med i byretten, mener Rødovre Kommune.  
Tallene er nemlig kun vejledende.
”Det er nogle anbefalinger i vejreglerne, men det er ikke et egentligt krav. Dem bruger vi som rettesnor,” forklarer Birgit Gerd Knudsholt, der er teknisk driftschef i Rødovre Kommune.

Annonce

Tørrer den af på mig.
Jan Hansen finder imidlertid kommunens begrundelse højst besynderlig.
”Første gang jeg henvendte mig til Rødovre Kommune, fik jeg at vide, at de byggede efter de gældende vejregler. De sendte endda reglerne til mig. Dem har jeg kigget i, men nu er reglerne kun vejledende,” forklarer Jan Hansen, der føler, at han er fanget i et spil, hvor     regler ikke bliver taget så højtideligt.
”Det er et forsøg på at tørre den af på mig. Jeg vil bare gerne have lavet de ind- og udkørsler om, så naboerne biler ikke også går i stykker,” siger han.

Advarer gæster på forhånd.
Og Jan Hansen er ikke den eneste der har problemer med at forcere de høje bump langs Rødovrevej. Problemet er også et stort irritationsmoment for Sven Jørgensen. Faktisk så stort, at han må advare sine gæster på forhånd.
”En af mine bekendte besøgte mig forleden dag for første gang efter renoveringen. Hans bil ramte imod med et ordentligt dunk. Fremover skal jeg huske at advare alle mine gæster på forhånd,” skriver han i et læserbrev, der han læses i sin fulde længde på side 12.
Bløde trafikanter. I Vej- og Trafikafdelingen mener man ikke, at man har sovet i timen. Ind- og udkørslerne er bevidst tænkt høje af hensyn til de svage trafikanter.
”Der er ikke noget, som vi synes skulle have været anderledes. Det formål vi havde med at ombygge vejen har vi fået løst. Hensynet til de svage trafikanter som cyklister og gående fylder meget, og det er vi lykkedes godt med på Rødovrevej,” fortæller Birgit Gerd Knudsholt. Men den forklaring køber Jan Hansen ikke. Han har derfor bedt FDM om at undersøge sagen, og har skrevet til trafikministeren om de vejledende regler.
“Det bliver spændende, hvad ministeriet svarer,” slutter han.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top