Annonce

Supporten: Omprioritér kræfterne
sumpen_RMB-frederikshavn_21_050113_BP.jpg
Rødovre Mighty Bulls Support håber, at fans og andre vil bruge flere kræfter på opbakningen fra 'Sumpen'. Foto: Brian Poulsen
Ishockey Tilskuerinteressen har i denne sæson været nedadgående, mens kritikken har været opadgående. Det ærgrer Rødovre Mighty Bulls Support, der håber, at folk vil bruge kræfterne anderledes.

Succes for Rødovre Mighty Bulls i de seneste sæsoner er i denne sæson blevet afløst af en sværere tid med dårligere resultater. Hos Rødovre Mighty Bulls Support er man bevidst om, at de manglende resultater koster på tilskuersiden i det lange løb.

”De seneste par sæsoner har Rødovre redet på en bølge. De har opnået relativt gode resultater, der ikke afspejler den økonomiske situation. Sådan har det desværre ikke været i år, hvor det har forløbet mere realistisk på trods af op til flere toårs kontrakter, der har resulteret i, at vi har mange spillere fra sidste sæson,” siger formand Martin Zarp Sørensen, der ikke bifalder, at der bliver brugt så stor energi på at kritisere holdet.

Annonce

”Vi må nok bare se i øjnene, at flere af profilerne ikke har fundet niveauet, hvilket er til stor skuffelse for mange, og så begynder den negative omtale. Det er ærgerligt, at folk bruger kræfter på at kritisere spillere, ledelse og senest billetpriser.”

Svært at være sportsklub
Mighty Bulls kæmper som altid en indædt kamp for at skaffe sponsorer nok til et hold, der skal kunne begå sig i AL-Bank Ligaen.

”Det er svært at være sportsklub i Københavnsområdet, for der er mange klubber om sponsorere, og de ønsker selvfølgelig at lægge pengene, hvor de får mest ud af det,” udtaler formanden og fortsætter.

”Klubben har derfor få resurser, og selvom der blandt al kritikken er få idéer, så er der sandsynligvis ikke mulighed for at smide en masse penge efter reklamer, da det er risikofyldt og ikke nødvendigvis tjener sig selv ind.”

Direkte henvendelse
På diverse debatfora er der sæsonen igennem blevet diskuteret mulige løsninger på tilskuerkrisen, og der henvises ind imellem til lignende problemstillinger i andre sportsgrene.

”Folk sammenligner lidt med, hvad der bliver gjort i fodboldklubberne, men det kan slet ikke sammenlignes. Fodbold er allerede et stort brand i Danmark og behøver ikke gøre meget for at overbevise folk,” lyder det fra Zarp Sørensen, der mener, at klubben skal henvende sig direkte til de folk, der ikke er faste tilskuere i hallen.

”En god tommelfingerregel inden for marketing siger, at folk, der er ikke-interesserede, ikke kan fristes via reklamer, men via direkte henvendelse. Hvis man ikke ved så meget om ishockey, så er 100 kr. meget for at komme til kamp. Men det er 80 kr. også.”

Fokus er på opbakningen
Det drejer sig i al sin enkelhed på at lokke nye og potentielle ishockeyfans i hallen, hvis tilskuertallet på sigt skal finde et acceptabelt niveau. En stor udfordring for klubben, ifølge supporterne.

”Det er altså op ad bakke for klubben, og hvis folk ydermere spreder dårlig stemning, så er det svært at overbevise nye om, at de skal komme til kamp. I Rødovre Support kan vi desværre ikke gøre noget ved billetpriserne, og vores fokus ligger da også på opbakningen,” forklarer Martin Zarp Sørensen og fortæller om egne initiativer.

”Vi forsøger gennem vores TiFo-arbejde at skabe en bedre stemning til kampene, der skal gøre oplevelsen bedre, og påvirke folk til at komme igen. Det er selvfølgelig svært at lave det helt store arrangement, når ’Sumpen’ er kvart fyldt, så vi sparer lidt penge til de ’’store’’ kampe.”

En ond cirkel
Det er i modgang at støtten fra lægterne er allervigtigst for spillerne, der jagter resultaterne inde på isen. Derfor håber supporterklubben også, at folk vil finde lysten til at møde op, selv om det går holdet dårligt.

”Tilskuertallet afspejler spillet på banen, men omvendt hjælper en stærk opbakning mest i modgang, så det er lidt en ond cirkel, der skal brydes. Det er aldrig sjovt at se sit hold tabe, men vi må bide i det sure æble og vise, at vi mener det, når vi synger ’Rødovre i hjertet – altid i mit hjerte’,” slutter Martin Zarp Sørensen.

Kommentarer

1 kommentar om “Supporten: Omprioritér kræfterne”

  1. Søren Jensen siger:

    Allerførst vil jeg lige pointere at jeg kun er til Rødovres kampe 2-3 gange i løbet af sæsonen, da jeg er bosiddende i Frederikshavn – men jeg er af hjertet stor RMB fan.
    Jeg er 100% enig i at der bliver brugt mange kræfter på at kritisere RMB på diverse ishockeyfora – men heldigvis er det trods alt kun af et meget beskeden antal såkaldte supportere, men tror desværre at det hurtigt skaber en negativ omtale og PR omkring RMB.
    Set heroppe fra det nordlige Jylland har RMB en kæmpe fordel med hensyn til at sælge sponsorater i hovedstadsområdet i forhold til andre klubber, både ishockeyklubber, men så sandelig også andre idrætsgrene.
    Nu kender jeg ikke priserne for sponsorater i RMB, men her burde man da få meget for sine penge. RMB er rigtig meget eksponeret i medierne i forhold til klubbens placering i tabellen, og er nok den klub i dansk ishockey der har været mest i medierne de sidste mange år. Jeg har ikke løsningen omkring sponsoraterne – men er der ikke unge mennesker der læser og studerer markedsføring, som man evt. kunne få fat i, så de kan bruge RMB som et projekt i deres uddannelse ( og en måske næsten gratis arbejdskraft ), og dermed lave analyser og et oplæg til et sponsorkoncept som er realistisk, og som er virkelig gennembearbejdet helt fra bunden, og fra den mindste sponsor som en lille iskiosk til store nationale firmaer. Der bør være plads til alle !
    Med hensyn til priserne i Arenaen vil jeg påstå at det ikke flytter tilskuerantallet ret meget. Til den første pokalsemifinale mod RMB heroppe i Frederikshavn, var billetprisen sat ned til 50,- og der blev annonceret med øl til 20,-. Alligevel kom der kun ca. 1000 tilskuere og jeg tror det antal ville være ca. det samme med de normale billetpriser.
    Jeg håber af hele mit hjerte at RMB kan få øget sponsorsiden en del, så der kan blive økonomi til bedre udenlandske spillere på holdet, minimum 2 spillere som kan lave en afgørende forskel, og så hæve niveauet på hele holdet.
    Jeg vil ønske alle i RMB stort held og lykke med resten af sæsonen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top