Holder dit nytårsforsæt også i morgen
motion_BP.jpg
Der kan være masser af ting i underbevidstheden, som gør, at vi ikke kan holde vores ellers fornuftige nytårsforsæt lang tid ad gangen. Foto: Arkiv
NYTÅRSFORSÆT Hver nytårsmorgen laver vi nytårsforsæt, som ikke holder måneden ud. Men hvorfor egentlig, og hvad kan du gøre for at få mere rygrad.

Løbeturene i januar er ikke målet i sig selv. De er en måde at nå målet på. Så forsimplet forsøger hypnotisør. master-hypnoterapeut, tankefeltterapeut og NLP-Master & Træner, Michael Poulsen at få os til at holde fast i vores nytårsforsæt en anelse længere end normalt. Det er nemlig altid en rigtig god ide at sætte mål for sig selv, og det gælder ikke kun i nytårsraketternes skær.
“Vores underbevidsthed er indrettet på en måde, der gør, at når vi har sat os for et mål, så hjælper underbevidstheden os med at finde vejen, ved også at kunne se den. Hvis vi ikke har sat os et mål, så kan vi ikke se skoven for bar træer,” siger Michael Poulsen.

Uopnåelige gode hensigter
Han oplever ofte, at vi ikke kan leve op til de mange gode hensigter.
“Det handler aldrig om, at vi ikke har viljestyrke, mangler rygrad osv. Der kan ligge nogle indre konflikter/blokering med vores menneskelige værdier eller overbevisninger. F.eks. når vi ikke holder slankekuren, kan det skyldes, at man som barn har oplevet, at ens søskende spiste alt slikket, og man skulle være hurtig for at få noget. Det kan skabe et lighedtegn i underbevidstheden (som man slet ikke selv bevidst er klar over eller kender til), at hvis man ikke spiser, når slikket er der, så går man glip af noget. Hver gang, der så er gået en periode, hvor man holder sig fra slik og det føles godt, så bliver man lidt efter lidt i underbevidstheden fyldt op med følelsen af, at man går glip af noget og så falder man i igen,” siger Michael Poulsen og uddyber;
“Et andet eksempel kunne være, at man gerne vil motionere og man ikke får det gjort. Det kan skyldes, at man f.eks. som kvinde og mor gerne vil motionere, men også bruge tid sammen med sine børn og yderligere være dygtig på arbejdet. Så har man måske noget forberedelsestid til arbejdet og transporttid til børns sportsaktiviteter, og dermed er der simpelthen bare ikke mere tid til overs. Her handler det ikke om manglende viljestyrke eller rygrad, men at børn og karriere har en højere værdi og derfor bliver prioriteret højere i underbevidstheden. Det kan man bl.a. ændre på ved hypnose, coaching mm.”

Annonce

Løbesko og slikskål
Selvom det er svært at vide, hvad der får os alle til at glemme løbeskoene igen, eller kigge ekstra dybt i slikskålen, tør han godt pege på nogle kriterier, der skal være opfyldt, for at et mål lykkes. “Der findes mange coachingmodeller, skemaer osv., men de samme vigtige ting går igen, bare på forskellige måder. 1. det skal være specifikt. (ikke jeg ønsker at blive glad) Mere specifikt, som f.eks. jeg ønsker at tabe mig fem kilo. Et specifikt mål som løbetræning to gange om ugen i tre km. 2. Det skal være målbart. Man kan se det på vægten, men husk, at muskler vejer mere end fedt, så målet kan også være at blive fem centimeter mindre om livet,” forklarer Michael Poulsen.

Attraktivt mål
Men det vigtigste er næsten, at målet skal være attraktivt.
“Det er de færreste, der synes, selve løbeturen er attraktiv, men det man får ud af målet skal være det. Eksempelvis føles det godt, når du kigger i spejlet og føler dig sund, mere sexet osv. Det, der er attraktivt for dig ved at nå dit mål,” siger han og understreger, at man skal være realistisk.
“Det er ikke realistisk at tabe sig 10 kilo på en uge. Det er måske heller ikke realistisk for nogle at løbe to gange om ugen, hvis man er alenemor med to små børn osv. Sæt derfor et realistisk mål og en tidsplan, ellers modarbejder underbevidstheden, da det føles urealistisk,” påpeger Michael, der holder fast på, at målet skal være tidsbestemt.
“Sæt en tidsplan på, hvornår målet skal være nået og igen husk, at den skal være realistisk. Så når man har lavet hele planen, går man den igennem igen, så man ved, at man har de forskellige vigtige kriterier med, og den stadig er realistisk, og er den ikke det, tilretter man den. De fleste nytårsforsæt holder ikke pga., at de er urealistisk sat op. Har man lavet en realistisk plan, og den alligevel ikke holder, så handler det om konflikter/blokeringer i underbevidstheden, som bl.a. hurtigt og effektivt kan afhjælpes eksempelvis med hypnose,” slutter han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top