Annonce


Heldagsskole eller Helhedsskole
udstilling_bibliotek_erik_n.jpg
Erik Nielsen er overbevist om, at både elever og lærere vil have godt af at bruge mere tid sammen. Foto: Red.
folkeskole “Der skal være en helhed i børnenes dag”. Sådan lyder det regeringsudspil, som Kommunernes Landsforening med Erik Nielsen i spidsen forsøger at få lærerne med på. Og hvis man tror, det kun handler om dansk og matematik, så tro om igen.

Bare fordi man skal gå i skole hele dagen, behøver man ikke at sidde i klasselokalet hele dagen. Det mener i hvert fald ikke Rødovres borgmester og formand for Kommunernes Landsforening, Erik Nielsen (A). Han ærgrer sig over det prædikat, som regeringens udspil om en helhedsskole har fået blandt lærere og journalister.
“Vi styrker fagene dansk og matematik helt grundlæggende. Men reformen, hvis den vedtages, involverer også en masse andre ting. Det overordnede er dog, at der skal være en helhed i børnenes dag, så de kan få hjælp til deres lektier på skolen og være mere aktive i den måde, de bliver undervist på. Det, de har lært i klasselokalet om morgenen, kan måske prøves af i byen eller i skoven om eftermiddagen foreslår Erik Nielsen, der er blevet beskyldt for at ville slagte SFO tilbuddene.
“Jeg kan godt afvise, at vi her og nu lukker alle vores SFOer. Det, der er lagt op til, er, at der kommer flere pædagoger med ind i aktivitetstimerne. De kommer med noget leg og læring, mens lærerne på andre tidspunkter kan komme med noget læring og leg,” siger Erik Nielsen, der ikke mener, man kan vente længere med at tage fat på hele folkeskolemodellen.
“1/6 af eleverne i 9. klasse kan ikke læse og skrive tilstrækkeligt til at komme igennem en ungdomsuddannelse, og det kan underminere hele vores samfund. Vi har specielt mange drenge og mange tosprogede, der klarer sig rigtig meget dårligere end for bare 5-6 år siden, så vi kan også se, at udviklingen går den forkerte vej. Derfor er vi tvunget til at gøre noget nu,” siger Erik Nielsen.

Skal brænde krudt af
Han håber, at aktivitetstimerne i slutningen af dagen kan blive et sted, hvor drengene kan få brugt lidt kræfter og måske have en lille fordel i forhold til nogle af pigerne.
“Det er selvfølgelig forsimplet, men meningen er i hvert fald, at lærerne skal være mere sammen med hinanden og mere sammen med eleverne. Der skal være flere samtaler, så eleverne ved, hvor de står, så de kan få hjælp til at rykke sig fremad. Sådan gjorde vi det også på Statens Pædagogiske Forsøgscenter her i Rødovre, inden det lukkede. Den løbende snak om standpunkter både fagligt og socialt, var med til at holde eleverne til ilden og lærerne opmærksomme,” understreger han.

Annonce

Frihedsgrader
For at kunne leve op til regeringens forslag om en ny undervisningsreform bedst muligt, ønsker kommunerne flere frihedsgrader. De vil gerne effektivisere arbejdstiden mellem ledere og medarbejdere, og have, at lederne meget mere direkte skal bestemme, hvad der skal undervises i, hvordan og hvornår. Men det har fået Danmarks Lærerforening op af stolen.
“Lærerne frygter, at de skal undervise mere, men det bliver jo et forhandlingsspørgsmål. For mig virker det som en hæmsko, at vi kan beslutte noget centralt, som igen bagefter skal forhandles med 200 lokale tillidsmænd. Jeg vil meget hellere have lærerne mere på banen i selve undervisningen og så gerne, at ledelsen var bedre til at bruge lærernes mange kompetencer, så man underviste mere i sine linjefag frem for alt muligt andet. Det kræver en opgradering af ledelsen og måske efteruddannelse af lærerstaben, men det vil være det værd,” tror Erik Nielsen.

Ikke en heldagsskole
Borgmesteren afviser al snak om, at alle elever skal være i skole til klokken 16.
“Jeg har godt set, at nogle medier har omdøbt forslaget til heldagsskolen og skrevet, at eleverne skal være trætte i skolen til klokken 16. Sådan bliver det ikke. Nogle skal måske kun være der til klokken 14 eller 15 og for alle vil det gælde, at de sidste timer bliver aktivitetstimer, der minder om det, de kender fra SFOen alligevel. Nu bliver det så bare mere spændende, og man slipper for at skulle lave lektier, når man kommer hjem. Der er masser af både aktivitet og lektie-ro i udspillet,” understreger Erik Nielsen, der håber, at børnenes fritid kan blive til “rigtig” fritid.
Hvis Erik Nielsen dermed tror, at diskussionen er lukket, så har han selv brug for mere tid på skolebænken.

Rødovre bliver kampplads
Lige nu forsvarer lærerne deres aftale om arbejdstid med næb og kløer, og meget tyder på, at formandens egen by, Rødovre, bliver forfremmet som kampplads, hvis det kommer til et opgør mellem arbejderne (lærerne) og arbejdsgiverne (kommunerne).
“Men det må man tage, som det kommer,” siger Erik Nielsen.
“Der er en diskussion om forberedelsestid. Nogle har brug for mere end andre, og det er selvfølgelig logisk nok, men det må kunne lade sig gøre at planlægge arbejdet endnu bedre, så der frigives nogle ressourcer, hvis lærerne underviser mere i det, de er bedst til. Samtidig giver IT en helt anden forberedelsesform, og der er vi allerede i Rødovre godt med. Jeg er ikke ude og skyde efter skolelærere, men de vilkår, vi giver hinanden, er ikke optimale, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer, og jeg er overbevist om, at vi lokalt i Rødovre vil se mange gå positivt ind i løsningerne,” siger Erik Nielsen og tilføjer:
“Jeg er sikker på, at Rødovres skolebestyrelser, skoleledelser og politiske udvalg kommer med noget, når de har diskuteret oplægget. Vi har allerede sat ting i gang omkring udskoling, profilskoler og drøftelser omkring andre forhold. Men vi kan allerede nu se, at regeringen bliver nødt til at komme med nogle penge, hvis vi skal effektivisere undervisningen og leve op til hensigten med udspillet. Lærerne skal ikke arbejde mere, de skal bare indrette deres dag anderledes,” slutter han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top