Annonce


KL og regeringen i infight med lærerne
nyager-skole-laesning1_1012.jpg
Rødovre Lærerforening håber ikke, at de nationale brydninger får betydning for det lokale samarbejde. Foto: Arkiv
skole Bølgerne går højt for tiden. KL har lagt op til markante ændringer i lærernes overenskomst og det ser ud til, at det hele er afklaret med regeringens forslag til en folkeskolereform. Lærerne er under massivt pres og kæmper en desperat kamp mod både regering og KL.

Hvad handler konflikten mellem lærerne og kommunerne egentlig om. Er lærerne ikke bare – igen – ude på at sikre sig selv på bekostning af alle andre?
Det har vi bedt formanden for Rødovre Lærerforening, Anders Liltorp, om at svare på sammen med en række andre spørgsmål om både reform af folkeskolen og hvad han mener, det kan betyde for os her i Rødovre.

Hvad mener du om folkeskolereformen?
Jeg mener der er mange gode målsætninger i regeringens udspil, og der kan ikke være mange der er uenige i, at vi skal have en endnu bedre folkeskole. Udspillet har desværre fået rigtig meget modvind fra start af, fordi det ikke bygger på et bredt samarbejde og baserer sig på alt for mange “fornemmelser” og ikke på viden og forskning.
Jeg er bekymret for, at det manglende samarbejde på centralt hold, kan brede sig rundt i kommunerne og det vil være rigtig ærgerligt. For de der risikerer at miste mest på det her, er de børn der går i folkeskolen.

Annonce

Det er ret tydeligt, der ikke er særligt godt samarbejde centralt, men hvordan fungerer samarbejdet her i Rødovre?
I Rødovre er vi gode til at samarbejde om vores fælles folkeskole. Både politikere, forvaltning, skolelederne, lærerne, eleverne og forældrene. Vi tager altid udgangspunkt i den vigtigste fællesnævner: At børnene skal have den bedste kvalitet i undervisningen.
For blot at nævne nogle få eksempler på, hvor stærkt et samarbejde vi har, har vi i fælleskab fået Rødovres skoler i superligaen med hensyn til IT i undervisningen, nytænkt skoleforløbet fra 6. til 9. klasse under overskriften FUEL med bl.a. kontaktlærersamtaler til hver enkelt elev, iværksat handleplaner for læsning og skrivning, en ny IT-handleplan og handleplan for 2-sprogede. Ydermere har vi i fællesskab nedbragt sygefraværet betragteligt på skolerne og båret lærernes andel af besparelserne i forbindelse hermed på 2,34 mio. i 2013 igennem.

Hvad er det der gør, at du synes, der er så meget der lykkes her i Rødovre?
Fællesnævneren for alle disse eksempler er samarbejde, dialog og tillid mellem en dygtig forvaltning, visionære og lyttende politikere og en stærk lokal kreds af Danmarks Lærerforening.

Det virker næsten for godt til at være sandt. Helt ærligt, er I altid enige?
Naturligvis er vi ikke altid enige, men vi finder løsningerne. Der er heller ikke altid penge til alt det gode vi gerne vil, men vi er fælles om at prioritere. Derfor undrer det mig, at vores borgmester Erik Nielsen, som formand for KL, ikke bærer de gode eksempler frem i de centrale forhandlinger mellem KL og Danmarks Lærerforening. Eksempler, der tydeligt viser hvor gode muligheder, der er til udvikling af folkeskolen, forandring og ledelse inden for de rammer vi allerede har.

Hvorfor siger du noget om forhandlingerne mellem KL og Danmarks Lærerforening, når du bliver spurgt om folkeskolereformen?
Fordi der for første gang nogensinde er en regering, der har lavet et reformudspil, der kun kan lade sig gøre, hvis et bestemt forhandlingsresultat om overenskomster opnås. For Rødovres vedkommende vil det koste knap 50 millioner at gennemføre den folkeskolereform, der er kommet fra regeringen. Jeg kan ikke forestille mig, at vores borgmester ærligt mener, at lærerne alene skal betale den regning, men det er det, der indtil videre er lagt op til. Det svarer til, at hver af de ca. 400 lærere i Rødovre får en regning på 125.000 kr. om året. Det er jo helt absurd.

Er lærerne slet ikke interesserede i at få en ny folkeskolereform, der kan give endnu bedre skoler her i Rødovre?
Selvfølgelig. Som lærere er vi altid optagede af, at udvikle og nytænke folkeskolen og undervisningen – vi brænder jo for at give børnene den bedste undervisning overhovedet. Men der står jo heller ikke “dum” på ryggen af lærerne.

Alle vil jo gerne have en masse godt, men ingen vil betale. Hvad forestiller du dig, kan være løsningen?
Brug den forskning og viden vi har. Brug de gode eksempler på samarbejde i stedet for at bygge forhandlinger op om noget, vi ved ikke virker. Regeringen skal lade være med at ødelægge en historisk mulighed for en reform af folkeskolen med “fornemmelser”. Endvidere skal man lade være med at blande lovgivning sammen med overenskomster. Det strider i den grad mod den danske model.

Den danske model bliver nævnt af mange i fagbevægelsen, men kan du kort forklare hvorfor den er så vigtig for os her i Rødovre?
Fordi det handler om demokrati. At der for borgerne i Rødovre også er indflydelse i fagforeningernes fællesskab og dermed reel indflydelse på sit arbejdsliv – uanset om du er ansat som skolelærer, smed, jurist, klinikassistent eller noget helt andet.
Den danske model bygger på, at vores regering lader arbejdsgiverne og fagbevægelsen aftale forholdende på arbejdspladserne – også hvordan vi klarer os, hvis der er krise. Og det virker. Vi har ikke haft store konflikter som vi eksempelvis ser det i Grækenland og Spanien. Konflikter, der kan være meget ødelæggende både for økonomien, men endnu vigtigere – for os helt almindelige mennesker, der er afhængige af at samfundet fungerer. Tænk bare på den lille strejke, der skabte panik her i Rødovre, bare fordi vi ikke kunne købe gær, mælk og bleer i butikkerne. Det er jo ingenting i forhold til Grækenland og Spanien.
Det kan godt være at den danske model er besværlig og kræver lange kedelige forhandlinger. Der kommer sikkert heller ikke smarte løsninger – til gengæld kommer der de rigtige løsninger. De løsninger, der fungerer for flertallet og ikke kun for de få. Kort sagt: De løsninger, der også fungerer for os her i Rødovre.

2 kommentarer om “KL og regeringen i infight med lærerne”

  1. Michael Olsen siger:

    Det er muligt at der er en god samarbejdsform mellem lærere og kommune i Rødovre Kommune – men det er jo ikke formålet med kommunens skoler. Formålet er at lære børnog unge noget de kan bruge senere i livet – og der er det jo beskæmmende at f.eks. min egen tidligere skole, Rødovre Skole, ligger blandt de værste i landet.
    Mht den danske model – så fungerer den nok bedst på det private arbejdsmarked hvor parterne er reelt modstillede og hvor man ikke kan sende regningerne videre til andre end kunderne. Det er iøvrigt også sådan at det på det private arbejdsmarked suverænt er arbejdsgiver der har ledelsesretten, så medarbejderen (og organisationer) må rette sig ind efter hvad virksomheden med rimelighed kan forlange af medarbejderne. Det er vist bare det KL og regeringen forsøger at sige til lærerne – ikke at de skal arbejde mere, men at de skal arbejde som deres arbejdgiver ønsker – ligesom alle andre, sjovt nok…..

  2. Michael Olsen siger:

    Opsigelser er desværre mere almindelige end lærere der fortsætter i dag. Det går ud over leverne. Det er samme på arbejdspladser når der kommer ny chef der vil bestemme alt med sit eget lede, alle de gode gamle medarbejdere smutter. De vil ikke bestemmes over i hoved og røv. De vil have ordenlige vilkår. Hvem vil ikke have ordenlige vilkår? de nye de kan hyre… de er ligeglade. Men kvaliteten bliver også vikar kvalitet så.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top