Annonce


Spis som dine forfædre
Tykstegsbøffer.jpg
Stenalderkost er den nye sundhedsreligion. Foto: Bee-Line
stenalderkost At spise som vores forfædre er en trend der snakkes om i alle medier, og det kan næppe være gået nogens næse forbi, at stenalderkost er den nye 'ernæringsreligion.'

I vores samfund er der et konstant fokus på sundhed, motion og velvære. Ligeledes er der et voldsomt fokus på forskellige diæter og det kan være en jungle at finde hoved og hale i den storm af nye sundheds budskaber, vi bliver bombarderet med. Stenalderkost er en forholdsvis ny tendens indenfor ernæringsområdet, og går som ordet    indikerer, ud på at spise og leve som vores forfædre. Vi er genetisk bygget til at spise det, som jæger – og samlerfolket spiste.

Livsstil
Hvis vi genetisk er skabt til at leve som vores forfædre, så giver det mening at størstedelen af vores sundhedsproblemer i dag, er en direkte følge af hvad vi spiser og hvad vi ikke spiser. Det overforbrug vi har af usund mad, resulterer i livsstilssygdomme og dårligt helbred.
Af samme årsag er mange hoppet med på stenalderkostens vogn, og kører derudaf med masser af kød, grønt og frugt. Folkene bag fænomenet stenalderkost mener, at vi med denne form for livsstil hopper 2,5 millioner år og rundt regnet 500 generationer tilbage. Så kan man spørge sig selv, hvorfor der skulle gå 2,5 millioner år, før vi opdagede, at levestilen fra dengang er den sunde- ste?
Svaret har jeg ikke, men mit bud må være, at vi først nu for alvor ser konsekvensen af den usunde livsstil, som gennem 2,5 millioner år kun er blevet værre og værre.  Livsstilssygdomme, overvægt, depressioner og sygdomme er blot en lille del af de synlige konsekvenser vores livsstil har medført. 

Annonce

Stenalderkostens principper
Det siges at vores menneskelige genetik har ændret sig med mindre end 0,02 procent på 40.000 år. Det betyder, at vi inderst inde stadigvæk er stenalderfolk, der lever i en verden med ernærings muligheder, der ikke passer til vores egentlige behov.  Ud fra den aktuelle videnskabelige viden er stenalderkost den livsstil, der passer bedst til menneskets universelle behov. Her er stenalderkostens grundregler:

1. Alt det magre kød og alle de fisk og skalddyr du kan spise
2. Alle de frugter og stivelsesfrie grøntsager du kan spise
3. Ingen kornprodukter
4. Ingen bælgfrugter
5. Ingen mælkeprodukter
6. Ingen forarbejdede fødevarer

Er det overhovedet sundt?
Jeg er uddannet diætist og finder denne livsstil meget interessant, men også hård at leve med. Jeg er mere for, end jeg er imod stenalderkostens principper. Efter selv at have prøvet stenalderlivsstilen, kan jeg roligt sige, at ændringerne gør en forskel.
Jeg er helt enig i, at sukker, lyst brød, pasta og ris ikke er universelle fødevarer, og at vores krop er skabt til kød, fisk, grøntsager og frugt.
Men jeg mener ikke at man helt skal udelukke eksempelvis kartofler og rugbrød. Derfor vil jeg anbefale at man lever med stenalderkost, i den procentdel der hedder 80/20, hvor 80 procent udgør stenalderkostens principper. De sidste 20 procent bør man efter min mening indtage små mængder af eksempelvis rugbrød og kartofler.
Derudover er det for mange en rigtig svær livsstil, da man på sin vis er afskåret fra andre nulevende mennesker.
Da jeg som den eneste valgte at rejse 2,5 millioner år tilbage i tiden, kunne jeg stort set ikke spise sammen med andre. Dem jeg har mødt, der lever som stenaldermennesker 100 procent, har gjort det til en religion.

Den sunde livsstil
Om man kan lide stenalderkostens principper er smag og behag, men langt om længe er der kommet en livsstil frem, som ikke skader os. For en gangs skyld er der fornuft og forskning bag den nye trend. Og lige meget hvad man synes, så kan alle vel se fornuften i, at vi ikke bør indtage diverse konserveringsmidler og de velkendte og omdiskuterede E-numre. Det kan da kun gøre os mere sunde, hvis vi undlader disse og spiser frisk enkel mad, som vores kroppe er skabt til at indtage og optage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top