Annonce


Fremtidens velfærd er digital
39-ny-borgerservice2_241007.jpg
Fra den 1. december skal borgere, der selv kan melde flytning, bestille nyt sundhedskort og skrive børn op til daginstitution, skole og SFO, gøre det på nettet med deres NemID. På Borgerservice sidder Dan Jakobsen og andre medarbejdere klar til at hjælpe. Foto: Brian Poulsen
digitalt Hvis man kan, så skal man. Internettet og den digitaliserede verden er blevet allemandseje, og fra den 1. december skal alle med NemID melde flytning, bestille nyt sundhedskort eller skrive børn op til daginstitution digitalt.

De borgere der kan bruge digital selvbetjening, skal bruge digital selvbetjening. Fra den 1. december bliver det obligatorisk at melde flytning over Internettet, eller bestille nyt sundhedskort.
Folketinget vedtog tidligere på året en lov om selvbetjening, der gør det obligatorisk for borgene at betjene sig selv på udvalgte serviceområder.
Som IT-kyndig borger kan man derfor ikke længere smutte forbi Borgerservice, når der skal meldes flytning.

Skub til selvbetjening
 Mange borgere er allerede digitale, men med den nye lovgivning får alle der kan, et skub til at betjene sig selv. Det betyder, at det offentlige kan bruge resurserne bedre – der hvor der er mest brug for dem.
“Mange borgere i Rødovre bruger allerede nu ‘Mit RK’ på kommunens hjemmeside, fordi det er en nem og hurtig måde at få løst sine ærinder med det offentlige. Men vi skal have endnu flere til at bruge vores selvbetjeningsløsninger. Derfor er vi glade for, at det nu er ambitionen, at de borgere, der kan betjene sig selv digitalt, også skal gøre det. Vi ser det som vores opgave at hjælpe borgerne i Rødovre, så endnu flere fremover oplever den digitale kommune,” siger Dan Jakobsen, der er chef for kommunens Borgerservice.

Annonce

Kan altid få hjælp
 Dan Jakobsen forsikrer dog, at man som borger ikke skal frygte den nye lovgivning. Borgere med NemID kan altid komme på Borgerservice og få hjælp til at komme i gang med den digitale selvbetjening.
“Vi vil selvfølgelig meget gerne hjælpe borgere der er usikre på, hvordan man gør,” fortæller Dan Jakobsen.
Borgere med handicap, manglende kompetence og sprogvanskeligheder kan blive fritaget fra den digitale selvbetjening.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top