Annonce


“Fired up” og Ready to go”
IMG_7767.jpg
Foto: Privat
VALG PÅ AMERIKANSK Karl Kjær Bang fra Rødovre er til dagligt politisk rådgiver for Dan Jørgensen (S). I den sidste uges tid har han dog skiftet EU-politik ud med amerikansk valgkamp. Og det er ikke gået stille for sig.

Selvom mange danskere rynker på næsen af amerikanernes vanvittige indslag under de store valgkampe, kan man stadigvæk godt lære noget af dem, mener Karl Kjær Bang, der forleden pakkede kufferten og fulgte i hælene på Obama og Clinton.

Vi stillede ham følgende spørgsmål midt i den politiske turné.

Annonce

I Danmark har der været meget fokus på Clint Eastwood og på Obamas hustru – hvad fokuserer amerikanerne på? ”Den anden dag i Washington var der en af de kampagnekonsulenter, vi snakkede med der, der sammenlignede politik med Hollywood. Fordi der simpelthen er så meget stjerneshow over det politiske liv herovre. Derfor har både Clint’en og Michelle Obamas indslag også trukket store overskrifter i den amerikanske presse. Særligt har mange undret sig over Eastwoods noget bizarre indslag, mens der har været en rigtig positiv modtagelse af Michelle Obamas tale,” siger Karl via Internettet.
”Men når det er sagt, så er det, amerikanerne rent faktisk går op i, økonomien – så præcis som derhjemme går medierne nok mere op i de skæve og spændende indslag, end det har indflydelse på, hvad folk stemmer,” tilføjer han.

Er der noget, som har overrasket dig ved hele valgmaskinen derovre?
”Det har overrasket mig, hvor meget negativ kampagne, begge præsidentkandidater bruger – og hvor trætte den amerikanske befolkning derfor er af hele valgkampen. Simpelthen fordi den er så beskidt.”

Hvad har været det største indtil videre?

”Der har været mange store oplevelser på vores tur gennem New York, Washington og nu her i Charlotte. Men den største oplevelse indtil nu har helt klart været det amerikanske konvent med Obama. Der var en helt forrygende stemning, som levede op til forventningerne. Når alle 15.000 mennesker på det indendørs stadium råber “fired up, ready to go!”, så bliver man altså ret fired up,” beretter han.
”Et af de mest spændende møder vi har haft var med en professor, der var toprådgiver for Bill Clinton, mens han var præsident. Her var altså en mand, der har hvisket lederen af den frie verden i øret. Når man talte med ham, kunne man da også godt forstå hvorfor – det var utrolig lærerigt, at få hans analyser af det amerikanske valg. Og jo bare rigtig sjovt at møde en, der jovialt fortalte anekdoter fra sin tid i Det Hvide Hus,” siger Karl Bang.

Kan du som politisk aktiv lære noget af oplevelsen?”Der er stor forskel på det amerikanske valg og det danske. Størrelsen og omfanget af penge involveret i sig selv gør, at valgene er meget forskellige. Derfor skal man tænke sig om, før man bare kopierer. Men en af de ting, jeg da helt klart vil tage med hjem, er det enorme fokus på at engagere frivillige i valgkampen – særligt gennem nye digitale medier. Fordi det virker i forhold til at vinde valg, men også fordi demokrati netop handler om at involvere mennesker i politik. Så der kan vi helt klart lære noget,” understreger han.


Skal de danske valgkampe amerikaniseres mere synes du?
”Både ja og nej. Jeg håber aldrig, vi får den samme type negative, næsten hadske tone, hvor det virker som om, kampagnerne sætter en ære i at sigte under bæltestedet frem for at argumentere for deres egen politik. Men samtidig er det virkelig også fascinerende, hvor mange mennesker, der er frivillige. I 2008 mobiliserede Obama 1,5 millioner mennesker i sin kampagne,” slutter Bang imponeret fra konventet i USA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top