Annonce


Nu er hjælpen lige ved røret
WEB_akuttelefonen_4.jpg
Akuttelefonen har til huse på regionens vagtcentral på Herlev Hospital, som også besvarer de sundhedsfaglige 112-opkald. Region Hovedstadens ambition er, at borgerne i gennemsnit skal vente højest 2 minutter, før akuttelefonen 1813 svarer. Foto: presse
Skal man tage på skadestuen, hvis man får et voldsomst hosteanfald eller snitter sig i fingeren med køkkenkniven? Mange er i tvivl om, hvornår skaden er slem nok til et skadestuebesøg. Nu kan alle i Region Hovedstaden imidlertid døgnet rundt ringe til 1813 og få hjælp og rådgivning om akut sygdom eller skade.

Det er ikke altid lige nemt, når vi selv eller vores familie bliver syge eller kommer til skade. Skal man gå til den praktiserende læge, ringe til vagtlægen eller køre hen på hospitalets akutmodtagelse? Hvem har ikke prøvet at sidde på en skadestue i flere timer, for til sidste at få at vide, at der ikke er noget lægerne kan gøre, eller at man skal kontakte egen læge.
Det scenarium kan man som Rødovreborger nu undgå. Siden den 30. januar har alle borgere Region Hovedstaden nemlig kunne ringe døgnet rundt på telefonnummer 1813, og få hjælp og rådgivning om akut sygdom eller skade.
Akuttelefonen er et nyt tilbud til borgere som man frit kan benytte døgnets 24 timer, hvis man er i tvivl om, hvad man skal gøre, eller hvor man kan få den hjælp, man har behov for, i tilfælde af akut sygdom eller skade.

24/7.
Man kan ringe til akuttelefonen i alle døgnets timer. I den anden ende af røret sidder der erfarent sundhedspersonale, primært sygeplejersker, der alle har erfaring fra enten akutmodtagelser eller intensivafdelinger, i at vurdere skader og akut sygdom. Derudover er de særligt uddannede til at vurdere disse ting gennem en telefonsamtale.
“Som borger kan man få meget ud af først at ringe til akuttelefonen. Ingen spørgsmål er for små eller store, når vi rådgiver borgerne om, hvad deres skade eller akut opståede sygdom kræver af behandling eller omsorg,” siger regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen (S).
 
Kort ventetid.
Region Hovedstaden har en ambition om, at man som borger højst skal vente to minutter inden opkaldet bliver svaret.
“Akuttelefonen er et ekstra servicetilbud, som vil gøre det nemmere at træffe et valg om, hvad man skal gøre og dermed undgå bekymringer og ventetid, men man kan stadig selv henvende sig på en akutmodtagelse eller en akutklinik, hvis det er det, man vil,” siger Vibeke Storm Rasmussen.
Hvis man er meget alvorligt syg eller er kommet alvorligt eller livstruende til skade, skal man selvfølgelig altid ringe 112. Hvis man er i tvivl og alligevel ringer til akuttelefonen på 1813, så kan personalet med det samme sende en ambulance, uden at borgeren skal ringe op igen.

Annonce

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top