Annonce

Børns motorik er fælles ansvar
WEB_tarzan-boernehave1_0709.jpg
Ny undersøgelse viser, at hvert tredje barn der starter i indskolingen ikke kan holde på en blyant. Formanden for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen udtaler, at alle skal inddrages, når de gælder styrkelsen af børns motorik. Foto: Arkiv
motorik Motorisk svage børn skal styrkes og det er en opgave der involverer alle. Lige fra sundhedsplejerskerne, pædagogerne i børnehaver og forældrene i hjemmet.

I slutningen af januar måned kunne man her i avisen læse, at Rødovres børn havde problemer med motorikken. I en undersøgelse af 718 der startede i indskolingen i 2009 og 2010 havde næsten halvdelen af børnene som minimum én motorisk svaghed. Mest bemærkelsesværdigt ved undersøgelsen var imidlertid, at hvert tredje barn i undersøgelsen ikke kunne holde på en blyant.
Formanden for Børne- og Skoleudvalget, Flemming Lunde Østergaard Hansen, kalder det ligeledes bemærkelsesværdigt, at børnene i Rødovre åbenbart er dårligere til denne disciplin, end børnene i de øvrige kommuner som deltager i undersøgelsen og han forklarer, at alle skal inddrages, når de gælder styrkelsen af børns motorik.
“Der ingen tvivl om, at forældrene har et meget stort ansvar for at stimulere børnenes motorik. Og det er nok ikke alle forældre der er helt skarpe på, hvordan motorikken bedst udvikles hos et barn. Her kan sundhedsplejerskerne i første omgang komme med råd og vejledning, hvilket da også sker i vidt omfang i dag. Når børnene bliver lidt større, kan forældrene hente inspiration hos pædagogerne i vores daginstitutioner,” siger han.

Lynforløb
Flemming Lunde Østergaard Hansen foreslår, at man laver et lynkursus, så forældrene i endnu højere grad inddrages.
“Men også institutionerne kan vægte motorik højere. Flere vuggestuer og børnehaver har i dag dette fokus. Og vi har også både idræts-SFO og idrætsprofilskole i kommunen. De gode erfarin- ger herfra skal udbredes til de øvrige skoler og institutioner. Når børn begynder i børnehaveklassen og ikke kan holde ordentligt på en blyant, så kan SFO’en og skolen med fordel lave et lynforløb, hvor forældrene også inddrages, så eleven i begyndelsen af sit skoleforløb får styr på det at holde ordentligt på en blyant. Alternativet er jo ondt i skuldre, fingre og arme, og det er der ingen grund til,” slutter formanden for Børne- og Skoleudvalget.

Annonce
Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top