Annonce

The sound of RG
WEB_DSC_0086.jpg
Sidste år var det store projekt på Rødovre Gymnasium en billedkoncert. I år gælder det en nyfortolkning af musicalen Moulin Rouge, der har premiere på tirsdag. Foto: Privat
u-land På tirsdag d. 17. januar bliver en nyfortolkning af musicalen Moulin Rouge sat op af eleverne på Rødovre Gymnasium. Men musicalen er mere end bare ben og skarpe sangstemmer, den er også med at skabe sammenhold og et godt studiemiljø på gymnasiet.

Klokken er halv fem onsdag eftermiddag på Rødovre Gymnasium, men selvom dagens undervisning for længst er slut, knokler en gruppe elever stadig i skolens aula, hvor de kæmper for at få styr på årets store kreative projekt, en nyfortolkning af musicalen Moulin Rouge, der har premiere på gymnasiet på tirsdag d. 17. januar.
Og her på en januarkold eftermiddag, bliver der både grinet og knoklet på scenen, hvor eleverne, ivrigt instrueret af dramalærerne, øver de scener, der meget snart skal spilles for et større publikum. Det har de gjort siden efteråret, mens musikerne har finpudset basgange og sopranerne forsøgt at ramme de høje toner rent.
For gymnasielivet er andet og mere end blot at løse andengradsligninger og bøje tyske verber; det er også et sted med mulighed for at knytte bånd og udfolde sig kreativt. Og spørger man de elever, der er med til at sætte musicalen op, mener de, at det giver meget at være med i et sådant projekt. Som 2.g’eren Julie Amanda Vejlø, der har en af hovedrollerne i stykket, udtrykker det: “Man får en masse socialt ud af at være med, fordi man er sammen på en anden måde og arbejder på at fremføre noget, man synes er fedt.”

Ikke blot det faglige
Og det er netop tiltag som musicalen, der er med til at skabe sammenhold på tværs af årgangene og tilknytning til gymnasiet, hvilket sikrer et godt studiemiljø. Det bidrager til, at gymnasiet bliver mere og andet end blot et sted med fagligt arbejde, og det kan gøre det nemmere for eleverne at komme gennem de ellers kolde vintermåneder med lange dage og store skriftlige opgaver.
For selvom årets projekt med at sætte musicalen op er noget, der kræver både skuespillere, korsangere, musikere og dansere, mener Jacob Walter, lærer på gymnasiet og en af stykkets instruktører, at tiden er givet godt ud: “Eleverne skal yde meget, selvom de i forvejen er travle, men jeg tror på, at det kommer igen, da det giver dem gode oplevelser og en god energi, de kan tage med sig over i undervisningen.”
Og selv for de elever, der ikke deltager, kan musicalen have en positiv effekt på det at gå på gymnasiet. “Det, at man for eksempel har en musical eller et hold, der deltager ved en skolefodboldturnering, skaber en stemning omkring skolen; det er et sted, hvor der sker noget og hvor man har mulighed for at være med til mange ting.” siger Jacob Walter. “Det gør skolen til et vigtigt sted – også for det, der ikke nødvendigvis er det faglige”.

Annonce

Fed musik og en god klassisk historie
Og for- uden de sociale gevinster, der er forbundet med musicalen, får eleverne også nogle erfaringer, de kan tage med videre og have gavn af i undervisningen. Det at stå på en scene øger nemlig også elevernes personlige evner, og giver derved de unge andre kompetencer end at lære at ramme toner rent og mestre replikker. Det kan 3.g’eren Sabine, der spiller den anden hovedrolle i stykket, nikke genkendende til; “Man bliver mere vant til at stå foran et publikum, og det er selvfølgelig en god hjælp, hvis man skal fremlægge noget i klassen eller snakke foran mange mennesker.”
Musicalen opføres på gymnasiet d. 17., 18. og 19. januar kl. 19, og der skulle være god grund til at bevæge sig ned og se den. “Det er godt skuespil, fed musik, dejlig stemning og en god klassisk historie – så selvfølgelig skal folk da komme og se den” fastslår Sabine, inden hun hopper op scenen, hvor der igen er brug for hende

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top