Annonce


Kortere skoledag
9-klasse-tinderhoej-skole_004_100516.jpg
Debatbrev Giv vores børn en kortere skoledag og giv lærerne tid til bedre forberedelse. Da der d. 2. februar blev sat fokus på demokratiet ved det årlige skolevalg i landets 7., 8. og 9. klasser var et af de mest omdiskuterede emner blandt eleverne skoledagens længde.

Elever, forældre, lærere og pædagoger har længe kritiseret de lange skoledage, og nu må vi altså lytte, også i Rødovre.
Mange lærere og pædagoger kan nikke genkendende til meget trætte elever, der får for lidt ud af undervisningen i de sene timer. Mange elever kan simpelthen ikke rumme de mange timer, som de bliver udsat for. De bliver ukoncentrerede og urolige.
Samtidig klager både skoleelever og deres forældre over, at børnene og de unge ikke har mulighed for at finde tid og overskud til at deltage i fritidsaktiver, fordi skoledagen er blevet for lang. I stedet oplever forældre, at deres børn, der før var meget aktive til fritidsaktiviteter nu er passive.
Det har ikke gjort det bedre, at finansieringen til de ekstra lange skoledage er fundet ved at skære i lærernes forberedelsestid. Det har medført, at lærerne i folkeskolen har fået urimelige vilkår. SF foreslår derfor, at de midler, som spares ved den kortere skoledag, i stedet bruges til at give lærerne mere forberedelsestid og til at finansiere åbningstiderne i kommunens SFO’er, klubber og byggelegepladser, der i forbindelse med skolereformen blev forkortet. Dette vil samtidig give bedre rammer for trivselsarbejde i SFO regi.

Top