Annonce


Digitalt søslag over Øresund
soeslag_pirater-6.jpg
En 5. klasse fra Nyager Skole kæmpede i tirsdags imod en tilsvarende klasse på den anden side af Øresund i et flot anlagt digitalt søslag, hvor elevernes kreatitivitet og færdigheder skulle vinde dagen. Læs alt om IT-dysten på side 14. Foto: Red Foto: red
søslag Der var elektronisk krigsførelse for alle pengene, da 5.a på Nyager Skole i sidste uge udkæmpede et drabeligt søslag mod en svensk venskabsklasse ved hjælp af kodning og kunstig intelligens.

“Svenskerne snyder,” råber to elever fra 5.a i munden på hinanden.
Klasseværelset på Nyager Skole er tætpakket med elektronisk happen- gut og på gulvet er de sammenhvirvlede ledninger på det nærmeste en forhindringsbane. Krigen er i fuld gang og svenskerne bruger tilsyneladende ufine metoder.
5.a udkæmper et fiktivt slag over Øresund mod en svensk venskabsklasse, hvor krudt og kugler kun foregår på computeren og ved hjælp af kodning. Eleverne bygger videre på en spilkode og skal forsøge at skabe en smartere kunstig intelligens end deres modstandere.

Kodning Verden rundt
Det er Microsoft og Coding Pirates der stod bag skolebesøget, der er et led i det verdensomspændende initiativ ‘Hour of Code’, der løb af stablen i uge 50. Her prøvede 100 millioner skoleelever at kode i bare én time med det formål er at sætte it-færdigheder på dagsordenen.
“Kodning lyder måske lidt drenget, men det er for alle og kan stimulere elevernes kreativitet og problemløsningsevner,” siger Julich Wiberg, der er ansvarlig for Microsofts uddannelsesindsats. Han fortæller, at fremtidens job i højere grad vil kræve teknisk viden.
“Der er mange jobs i fremtiden og mulighederne med kodning er mange, uanset om man interesserer sig for design eller kommunikation.
Kodning er ikke ensbetydende med, at man drikker colaer og er oppe hele natten,” siger Julich Wiberg med henvisning til det generaliserende billede, der ofte bliver tegnet af computerkodning.
“Vi oplever, at eleverne er vilde med at lære om kodning og en af vores sigter er da også at få eleverne til at interessere sig for IT. Der er stor efterspørgsel på det område og datalogistuderende er nærmest ansat i en virksomhed før de er færdige med deres uddannelser,” siger Julich Wiberg.

Annonce

Det er lidt nørdet
“Vi skal besejre Svenskerne,” lyder det stålfast fra 11-årige Mathilde på spørgsmålet om, hvad de skal bruge kodningerne til.
“Det er lidt nørdet at lave koder, men det er faktisk nemt at lære og ret sjovt, når man lige får det lært,” fortæller Mathilde imens hun med pegefin- geren viser på computerskærmen, hvordan det fiktive slag forløber.
“Vi har for eksempel lavet en usynlig skildpadde, som svenskerne ikke kan se,” siger veninden Merle, der ikke når at fortælle, hvad skildpadden skal bruges til.
Den svenske venskabsklasse har nemlig forbrudt sig mod reglerne og det har fået energi- og ikke mindst lydniveauet til at stige gevaldigt i klasselokalet.
“Dumme svenskere, de snyder så det driver,” udbryder Laura, der på computeren kan se, at svenskerne har bygget på dansk territorium, og dermed forbrudt sig mod reglerne.
“Vi aftalte af det var forbudt, så det er bare for dårligt,” fortæller Laura lettere ophidset imens hun desperat forsøger at rapportere om snyderiet til en af underviserne fra Coding Pirats.
Martin Exner, der er medstifter af Coding Pirates, har travlt med at svare på spørgsmål fra de mange elever, men han har overskud til at smile, for eleverne synes at kodning er sjovt og det er det vigtigste.
“Vi har så mange visuelle værktøjer, og det gør at vi med en kreativ tilgang kan få fat i en anden målgruppe. Vi kan få fat i pigerne, der kan få en anden indgang til IT. Det er de kreative typer, der tidligere har været afskrevet fra IT, der fremover kan opfinde og designe digitalt,” siger Martin Exner.

soeslag_pirater-(5) soeslag_pirater-(2)soeslag_pirater-(3) soeslag_pirater-(4)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top