Annonce
Matematik i kaninburet
byggelegepladsen_10_110713_.jpg
På byggeren kan eleverne overføre teori på praksis Foto: Brian Poulsen
læring og leg Når Rødovres børn starter i skole efter sommerferien, skal de lære matematik, mens de bygger kaninbure.

Er hestestalden en god ramme for biologi-undervisning, og kan nogle børn lære mere i selskab med geder?
Det mener man på Rødovres tre byggelegepladser, der kommer til at spille en afgørende rolle under den nye skolereform.
På byggelegepladserne er der masser af kammerater, højt til himlen og i forvejen masser af læring gennem sjove aktiviteter. På landsplan er flere byggelegepladser i farezonen på grund af skolereformen, men ikke i Rødovre. Her har kommunalbestyrelsen nemlig besluttet at de tre byggelegepladser i den nye folkeskole, hvor børnene fra august i år skal have en længere, men også mere lærerig, spændende og varieret skoledag.

Pythagoras og kaninbur
På de tre byggelegepladser ser man frem til den nye rolle, fortæller leder af Rødovre Byggelegeplads, John Sommerset:
“Vi ser frem til at tilbyde skolerne nogle aktive læringsrum, hvor lærernes og pædagogernes faglighed kan spille sammen, så børnene lærer en masse på en ny måde. Vi arbejder ud fra folkeskolens mål, så vi kan spille konstruktivt ind i det, børnene skal lære på de enkelte klassetrin. Det kan fx dreje sig om at lære matematik via byggeprojekter eller naturfag ved at arbejde med vores solcelle-anlæg eller urtehaven, hvor vi fx kan kigge på fotosyntese,” siger han.
Selvom pædagogerne godt kan finde på at introducere fx Pythagoras læresætning for et barn, der vil bygge et snorlige bur til sin nye kanin, bliver det lærerne, der får ansvar for det faglige indhold.

Udeliv og inklusion
Ikke mindst de frie rammer, hvor der er plads til alle, mener byggelegepladserne kan blive en gevinst under den nye reform.
“Vi kan bidrage med fantastiske faciliteter, som vi bl.a. har skabt sammen med børnene, vi har masser af dyr, kreative og praktiske værksteder og store udearealer. Vi har lang erfaring med praksisorienteret læring, og mange af pædagogerne er specialiseret inden for inklusion, kunst, sport, byggeteknik, osv. Det bliver spændende at sætte i spil sammen med skolerne til næste skoleår,” siger John Sommerset.

Fælles katalog
Ca. 80 procent af børnene på byggelegepladsen går på Valhøj og Nyager Skole. Også Broparken Byggelegeplads og Rønneholm Byggelegeplads modtager flest børn fra de nærmeste skoler.
På grund af reformen arbejder de tre byggelegepladser nu på et fælles katalog til kommunens skoler, hvor hver ‘bygger’ vil specialisere sig afhængigt af de fysiske faciliteter og pædagogiske styrker. Ikke mindst for at gøre skærpe de tilbud, som skolerne selv melder ud til børn og forældre i løbet af foråret.

Et unikt pædagogisk tilbud
Pædagogernes fagforening, BUPL Storkøbenhavn, har stor ros til Rødovre Kommune for beslutningen om på en spændende måde at inddrage byggelegepladserne i den nye skole:
“Byggelegepladserne er et unikt, pædagogisk tilbud, som er særligt for Danmark. Her trives og udvikler små og store børn sig i sjove og trygge rammer, som de i høj grad selv har indflydelse på. Det er karakteristisk, at pædagogerne arbejder med børns selvværd, fællesskaber, læring, nysgerrighed, evner og tro på sig selv. Det, at alle børn engagerer og fordyber sig i lærerige aktiviteter, som de kan se målet med, er lige præcis dét, som skolereformen efterspørger,” siger formand Michael Egelund, som opfordrer andre kommuner til at gå i Rødovres fodspor.

byggelegepladsen_08_110713_

byggelegepladsen_12_110713_

kommentarer

3 kommentarer om “Matematik i kaninburet”

  1. Isabella siger:

    Jeg er glad for at i inddrager byggelegepladserne, da jeg selv går på Rødovre Byggelegeplads. Jeg holder rigtigt meget af at komme der, og ville hade at skulle miste det. Så det lyder godt.

  2. Rie R Rasmussen siger:

    En super positiv nyhed! Nu er jeg ligepludselig meget mere positiv over for skolereformen.

    Rødovre byggelegeplads er et helt unikt sted med højt til loftet, skøre og kompetente voksne, respekt for hinanden og ansvar for dyr. Det åbner oceaner af muligheder at inddrage byggelegepladserne, hvis blot lærerne forstår at gribe bolden.

    Min bøn er at Rødovre OGSÅ udnytter sin lange tradition på det musiske område og ligeledes inkluderer det i skolereformen.

    Med venlig hilsen

    Rie (mor til 3 tøser).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top